- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

هنوز هیچ آماری از تلفات و خسارات ریزگردها در کشور نداریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت تلفات و خسارات ناشی از یک زمین‌لرزه یا سیل  را قابل سنجش و اندازه‌گیری دانست و گفت: با این حال هنوز هیچ آماری از تلفات و خسارات ناشی از پدید ریزگرد که حدود یک دهه است کشور را تحت تأثیر قرار داده در دست نیست، حال آن که تأثیر این پدیده بر صنایع، کشاورزی، خدمات، سلامت جسمی و روانی و همچنین ثبات اجتماعی محرز است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر نعمت‌زاده صبح امروز در بیستمین همایش ملی انجمن زمین‌شناسی ایران در پردیس علوم دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه تهران افزود: بخش صنعت و فعالیت‌های معدنی باید با دانشگاه‌ها همکاری بیشتری داشته باشد، با همکاری‌ها، این بخش صنعت است که سود می‌برد و هر چه سطح دانشگاه‌ها و پِژوهش بالاتر رود به همان میزان می‌توان از آن بهره‌مند شد.

وی با بیان این‌که در دنیا هزینه‌های پژوهش در بخش‌های پایه‌ای، توسعه‌ای، کاربردی‌ و… تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد: در ایران با وجود این‌که نسبت به کشورهای پیشرفته صنعتی در زمینه پژوهش فقیر هستیم ولی منابع محدود ، به بخش بالا دست اختصاص می‌یابد و اعتبارات کمتری به مطالعات کاربردی اختصاص می‌یابد.

نعمت‌زاده توجه به بخش پژوهش را به عنوان وظیفه صنعت یاد کرد و گفت: درست است که باید دانشگاه‌ها به دنبال تحقیقات پایه‌ای و اساسی برود ولی در کشوری که سهم ناچیزی در فعالیت‌های صنعتی دارد خودبه‌خود باید طوری فعالیت کرد تا حجم فعالیت‌های دانشگاه‌ها به سمت و سوی کاربردی پیش برود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از تعامل وزارت‌خانه متبوع خود با وزارت علوم خبر داد و گفت: ارائه بسیاری از آموزش‌های تکمیلی در حال انجام است و این برنامه‌ها در صنعت بسیار کاربردی است و دستورالعمل‌هایی برای حمایت از طرح‌های تحقیقاتی نیز معرفی شده است.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان این‌که اختصاص اعتبارات به بخش پژوهش سرمایه‌گذاری است،  نه هزینه؛ از رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درخواست کرد تا طرح‌ها و پژوهش‌های مرتبط با بخش علوم‌زمین را به‌طور مشخص بررسی و معرفی کند.

وی همچنین از ارائه دستورالعملی به صاحبان صنایع برای اختصاص درصدی از درآمد سالانه برای انجام پژوهش و تحقیق خبر داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در شرایط کنونی جهان به دلیل افزایش جمعیت و نیازها، شاهد کمبود روزافزون منابع معدنی، آب و انرژی هستیم، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با رخداد تغییرات اقلیمی روند طبیعی رویدادهای آب و هوایی به شکل فزایندهای در حال تحول و خارج شدن نظام شناخته شده است.

به گفته نعمت‌زاده، کشور ایران در یکی از شدیدترین مناطق دارای کمبود منابع آب سطحی و خشکترین مناطق جهان و در مرکز بحرانهای مربوط به دگرگونیهای اقلیمی قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به شرایط موجود در کشور تاکید کرد که با تلاش برای عمق بخشیدن و کاربردی کردن مطالعات زمین‌شناسی و معدنی امکان اکتشاف معادن غنی‌تر زیرزمینی در راستای مقاوم کردن صنعت و اقتصاد فراهم شود.

وی با بیان این‌که باید با شناسایی منابع انرژی در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی و پایدار گام برداریم، تصریح کرد: در مورد منابع آب نیز با شناخت بهتر سازوکار فرآیندهای سیاره زمین در ذخیره و حفظ منابع آب عمیق و، فسیلی باید تلاش شود تا تأمین آب مورد نیاز جوامع با کمترین چالش روبرو شود.

نعمت‌زاده تاکید کرد: البته باید توجه داشت که شناسایی منابع جدید به معنی فراموشی شرایط واقعی اقلیمی سرزمین تلقی نشود و مدیریت بهینه مصرف و بهره‌برداری پایدار از منابع به عنوان اصلی‌ترین راهکار پیش روی همه دولتها تلقی و در راستای آن عمل می‌شود.

به گفته وی در کشور  ایران نیز با توجه به شرایط نامساعد اقلیمی و بارش کمتر از یک سوم میانگین بارش جهانی و تبخیر بیش از میانگین جهانی متأسفانه در سالهای گذشته شاهد اقدامات پایدار مدیریت و مصرف در زمینه‌های منابع معدن، آب و انرژی نبودیم و ایران به عنوان یکی از پرمصرفترین کشورهای جهان در زمینه آب و انرژی معرفی میشود و البته با توجه به ویژگیهای زمین‌شناسی و اقلیمی کشور برای مدت طولانی قابل تداوم نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن اشاره به رخداد خشکسالیهای پی‌درپی چندین ساله در کشور سیلابهای مخرب توفانهای گرد و غبار، خشک شدن دریاچه‌ها و تالابها، ایجاد ترک و فروچاله در زمینها و فرونشست شدید دشتهای کشور گفت: همه این پدیده‌ها در رابطه مستقیم با کاهش شدید عمق آبهای زیرزمینی و عدم امکان ذخیره آب به دلیل فرونشست زمین در دشتهای کشور و کشورهای پیرامون رخداده و در سالهای پیش رو در صورت عدم ایجاد تعادل در مصرف شاهد افزایش نرخ رویداد آنها خواهیم بود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران نعمت‌زاده با بیان این‌که مسأله آب دیگر تنها بحران آب یا کمبود آن نیست و آب در خیلی مناطق دیگر نیست، هشدار داد: اکتشاف، استحصال و بهره‌برداری از آب نیز دیگر یک مقوله سنتی همچون گذشته نیست که آب را یک منبع تجدیدپذیر با چرخه‌های فصلی میداند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت انجمن زمین‌شناسی با این سابقه خوب میتواند در حل مشکلات و در تصمیم‌سازی در کنار مسئولان باشد و به فرهنگسازی و مقابله با مشکلات کشور از جمله کم آبی، اقتصاد مقاومتی آلودگی محیط زیست بپردازد.

نعمت‌زاده یکی از مشکلات کشور را دوری صنعت (یا بخشهای عملیاتی معادن و مخاطرات) از دانشگاهها عنوان کرد و افزود:  پتانسیل بسیار خوب علمی در دانشگاهها هم به لحاظ استادان و پژوهشگران معتبر و در سطح بین‌المللی و هم تعداد بسیار زیاد دانشجویان پر انرژی مشتاق کار و یادگیری وجود دارد.

انتهای پیام