شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

برخورد با سیاره دیگر کربن را به زمین آورد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7105
سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:19

برخورد با سیاره دیگر کربن را به زمین آورد

محققان دانشگاه رایس بر این باورند که بیشتر کربن موجود در زمین احتمالا در اثر برخورد با یک سیاره دیگر در ۴.۴ میلیارد سال قبل به زمین آمده باشد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران کربن در زمین عنصر اصلی تشکیل حیات است. اما اینکه زمین چگونه صاحب عناصر فرار مانند کربن و سولفور با نقطه جوش پایین شده، همچنان ناشناخته باقی مانده است.

اکنون محققان آمریکایی این نظریه را مطرح کرده‌اند که برخوردی میان زمین و یک سیاره نوپا مثل عطارد می‌تواند وجود این عناصر را توضیح دهد.

براساس یک فرضیه قدیمی شناخته شده، زمین از موادی تشکیل شده که عمدتا فاقد عناصر فرار بودند. این عناصر مثل کربن، سولفور، نیتروژن و هیدروژن بعدها در اثر برخورد سنگهای آسمانی پس از کامل شدن فرآیند تشکیل هسته زمین وارد سیاره شدند.

به گفته دانشمندان، هر کدام از این عناصر که بیش از ۱۰۰ میلیون سال بعد از تشکیل منظومه شمسی با شهاب‌ها و دنباله دارها به زمین آمدند، از حرارت شدید اقیانوس مواد مذابی که تا پیش از آن زمین را پوشانده بود، دوری می‌کردند.

مشکل فرضیه مذکور آن بود که هرچند فراوانی بسیاری از عناصر را توضیح می‌دهد، اما هیچ شهاب‌سنگ شناخته‌شده ای که منشاء این نسبت از عناصر فرار در بخش سیلیکات زمین باشد، پیدا نشده است.

محققان پیش از این اظهار کرده بودند که حتی اگر کربن در زمان وجود مواد مذاب در زمین بخار نشده و به فضا نرفته بود، به هسته فلزی زمین رسوب می کرد، چون آلیاژهای غنی از آهن در آنجا تمایل زیادی به جذب کربن دارند. اما دلیل وجود کربن در جبه زمین و بیوسفر شناسایی نشده بود.

آن‌ها شرایط پرفشار و پرحرارتی که در عمق زمین و سایر سیارات خاکی وجود دارد را بازسازی کرده و دریافتند که احتمالا برخورد و جذب یک سیاره نوپا مثل عطارد با زمین می‌تواند باعث اختلاف در نسبت کربن به سولفور و فراوانی کربن باشد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ایرانی در بهبود چاپگرهای سه بعدی بتنی صنعت ساختمان

تولید کامپوزیت فرایند جداسازی گاز در دانشگاه خلیج فارس

ساخت پنجه مصنوعی پا توسط محققان کشور

آژیر قرمز زمین به صدا درآمد: فراخوان ۲۴ مرکز علمی جهان برای نجات ۵۰ سال دستاورد سلامت بشر!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها