چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

فیلائه پیدا شد!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7099
سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:10

فیلائه پیدا شد!

سازمان فضایی اروپا در مه ۲۰۱۵ ارتباط  خود را با فرودگر ماموریت روزتا در دنباله‌دار ۶۷P/Churyumov-Gerasimenko از دست داده بود، اما اکنون دوربین وضوح بالای مدارگرد توانسته این فرودگر را در حالیکه درون شکاف تاریکی در سطح دنباله‌دار گیر کرده، شناسایی کند.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران فرود آوردن یک فضاپیمای کوچک بر روی یک دنباله‌دار در حال حرکت، ماموریت بلندپروازانه‌ای محسوب می‌شود که تیم روزتا توانست در نوامبر ۲۰۱۴ به آن دست یابد اما فرودگر فیلائه در زمان فر ود دو بار با سطح برخورد کرد و در نهایت در سایه یک صخره قر ار گرفت. این رویداد باعث شد تا نور خورشید به پنل‌های خورشیدی آن نرسد و ۵۷ ساعت پس از فرود، خاموش شود.

شش ماه بعد با نزدیک شدن دنباله‌دار ۶۷P به خورشید، فیلائه برای زمان کوتاهی بیدار  اما مجددا غیرفعال شد. از آن زمان تماس دیگری با این فرودگر صورت نگر فت و تیم روزتا رسما آن را غیرفعال اعلام کرد.

دانشمندان تنها می‌توانستند محدوده محل نهایی استقرار فیلائه را از روی داده‌های رادیویی آخرین ارتباط آن با زمین مشخص کنند. اما تصاویر مکان‌های احتمالی که آن‌ها حدس زده بودند،‌از وضوح کافی برای تائید وجود فیلائه در آنجا کافی نبودند.

فضاپیمای مدارگرد روزتا که همچنان در اطراف دنبالدار ۶۷P می‌چرخد، هفته گذشته از نزدیکی سطح دنباله‌دار عبور کرد و دوربین زوایه محدود آن توانست تصویر واضحی از بدنه فرودگر و دو تا از سه چرخ آن را ثبت کند.

با حرکت دنباله‌دار به سمت مدار سیاره مشتری که آن را از خورشید دور خواهد کر د، انرژی خورشیدی کمتری برای نیرو گرفتن فیلائه  وجود خواهد داشت. از این رو،‌  طراحان این ماموریت قصد دارند در روز ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) کاوشگر روزتا را طی فرودی آرام و کنترل شده بر روی سطح دنباله‌دار پایین آورند و ابزار این مدارگرد، اطلاعات کافی را جمع‌آوری کرده و برای افزایش درک دانشمندان از این دنباله‌دار عجیب به زمین ارسال کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه اندازی «پژوهشگاه رصدی خورشیدی» در مازندران

اخترفیزیکدانان ایرانی ارائه کردند: روشی جدید برای پیش بینی شراره های خورشیدی

ساخت نسل جدید سیستم هوا گرمکن های خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی

کاوشگر ۱.۵ میلیارد دلاری ناسا به سوی خورشید پرتاب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها