جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید برق از آب شــور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7094
سه شنبه، ۱۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:54

تولید برق از آب شــور

محققان سوئیسی برای اولین بار در جهان موفق به تولید الکتریسیته با روش اسمز شدند. این گروه نشان دادند که با یک غشاء یک متر مربعی می‌توان انرژی لازم برای روشن کردن ۵۰ هزار لامپ را تأمین کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در حال حاضر روش‌های مختلفی برای تولید انرژی پاک وجود دارد. به زودی یک روش دیگر به این لیست اضافه می‌شود و آن نیروی اسمزی است.
در واقع زمانی که آب بدون املاح از طریق یک غشاء با آب شور دریا همجوار می‌شود، الکتریسیته تولید می‌شود.
محققان آزمایشگاه EPFL روشی ارائه کردند که در آن از نیروی اسمزی برای تولید برق استفاده شده‌است؛ کاری که تاکنون کسی انجام نداده است. در این روش یک غشاء به ضخامت سه اتم برای جدا کردن دو سیال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در این روش یک غشاء نیمه‌تراوا برای جدا کردن دو سیال با غلظت نمک متفاوت استفاده می‌شود. یون‌های نمک از میان غشاء عبور کرده و این کار تا جایی ادامه می‌یابد که غلظت نمک در دو سوی این غشاء برابر شود. اگر در این سامانه از آب دریا استفاده شود، یون‌های نمک از میان غشاء عبور کرده و خود را به آب بدون املاح می‌رساند. از آنجایی که یون‌های عبوری دارای بار الکتریکی هستند، این حرکت یون‌ها ایجاد جریان الکتریکی می‌کند.
به نوشته سایت نانو، این گروه تحقیقاتی از یک غشاء دی‌سولفید مولیبدن برای تولید جریان الکتریکی استفاده کردند. این غشاء دارای نانوحفره‌هایی است که یون‌های نمک قادر به حرکت از میان آن هستند. این غشاء به‌گونه‌ای است که یون‌های مثبت امکان عبور پیدا می‌کنند و یون‌های منفی پشت غشاء می‌مانند. با این کار یک اختلاف ولتاژ میان دو سوی غشاء ایجاد می‌شود.
جیاندونگ فنگ از محققان این پروژه می‌گوید: «ما ابتدا این سیستم را ایجاد کردیم و بعد به بهینه‌سازی ابعاد نانوحفره‌ها پرداختیم. اگر ابعاد نانوحفره خیلی بزرگ باشد، یون‌های منفی نیز عبور می‌کنند و ولتاژ بسیار کم خواهد شد. اگر حفره‌ها بسیار کوچک باشند، یون‌ها امکان عبور پیدا نمی‌کنند.»
این روش پتانسیل‌های زیادی دارد، به طوری که یک غشاء با ابعاد یک متر مربع که ۳۰ درصد آن با نانوحفره پوشیده شده می‌تواند یک مگاوات الکتریسیته تولیدکند که قادر به تأمین انرژی ۵۰ هزار لامپ است. از آنجایی که دی‌سولفید مولیبدن به سادگی در طبیعت یافت می‌شود، این روش را می‌توان به تولید انبوه رساند.این گروه نتایج یافته‌های این تحقیق را در قالب مقاله‌ای با عنوان Single-layer MoS2 nanopores as nanopower generators در نشریه Nature منتشر کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

صرفه‌جویی ۲۵ میلیون دلاری با تولید نانوداروی ضدسرطان

ساخت دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس و کشش بین سطحی در کشور

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها