سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

ساخت لیزر از خون!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7081
دوشنبه، ۱۵ شهریور، ۱۳۹۵ | 15:12

ساخت لیزر از خون!

دانشمندان دانشگاه میشیگان با استفاده از خون یک لیزر ساختند تا تومورها را به شکل دقیق‌تری در بدن شناسایی کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران لیزر دستگاهی است که یک پرتوی باریک و متمرکز از نور را ساخته و تقویت می‌کند. لیزرهای مختلفی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به لیزرهای نیمه‌رسانا در اشاره‌گرهای لیزری و دستگاههای پخش دی‌.وی‌.دی یا لیزرهای دی‌اکسیدکربن با قابلیت ذوب کردن اجسام اشاره کرد.

برای ساخت لیزر تنها باید دو آینه در دو سوی یک حفره خالی قرار داده شود که یکی از آن‌ها تا نیمه به نقره آغشته شده و مقداری از نور را بازتابانده، مقداری دیگر را عبور می‌دهد. آینه دوم به عنوان رسانه لیزری عمل می‌کند. این رسانه می‌تواند یک بلور مانند یاقوت و لعل یا نوعی گاز یا مایع باشد. حتی دانشمندان در دهه ۱۹۷۰ توانسته بودند نخستین لیزر خوراکی را با ۱۲ طعم مختلف بسازند.

اکنون این محققان از رنگ فلورسنت ICG که معمولا برای عکسبرداری پزشکی به خون تزریق می‌شود، برای ساخت لیزری از خون بهر ه برده‌اند. ترکیب رنگ با پروتئین‌های درون پلاسمای خون باعث انتشار نور شده و خون را به یک رسانه لیزری تبدیل می‌کند.

از آنجایی که این رنگ در رگهای خونی انباشته می‌شود و تومورها نیز دارای رگهای خونی بسیار هستند،‌ این روش می‌تواند به تشخیص ساده‌تر تومورها در بدن کمک کند. به این معنی که می‌توان مقداری رنگ فلورسنت ICG را به بدن تزریق کرده و سپس لیزر را روی پوست بتابانند. یک دوربین مادون قرمز نیز به ثبت درخشش بدست‌آمده می‌پردازد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سنجش دقیق فاکتورهای خونی در کوتاه‌ترین زمان تنها با چند قطره خون

بهره‌برداری از ایستگاه تصفیه خوراک هگزا فلوراید اورانیوم/ساخت دستگاه لیزر دیسک در کشور

اعطای گرنت ۵۰ میلیون تومانی ستاد فناوری‌های فوتونیک به رساله های برگزیده

تجاری سازی دستاورد محققان مرکز ملی لیزر: سیستم جوش لیزری به فولاد مبارکه می رود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها