- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۹ سال فرصت تا درآمد پنج میلیارد دلاری صادرات گیاهان دارویی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: درآمد صادرات گیاهان دارویی تا سال ۱۴۰۴ باید به پنج میلیارد دلار برسد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران  دکتر محمدحسن عصاره در مراسم افتتاح سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: در سال های اخیر با حضور شرکت های دانش بنیان شاهد افزایس درآمدهای صادراتی هستیم.

 وی ایجاد یک میلیون اشتغال و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار را از دیگر برنامه های مهم تا سال ۱۴۰۴ اعلام کرد .
عصاره همچنین به تنوع گیاهان دارویی در کشور اشاره کرد و افزود: هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد که یک هزار و ۷۳۰ مورد آن انحصاری کشور است و ۷۳۰ گونه مشترک فلور ایران و سایر کشورهاست که ترکیبات آنها فقط در ایران ارزشمند هستند.
وی اظهار کرد که ظرفیت اسمی عصاره، اسانس و عرقیات از ۵۹ هزار تن به ۱۷۲ هزار تن رسیده است که تا سال ۱۴۰۴ باید به ۴۰۰ هزار تن برسد.
عصاره افزایش سلامتکده‌ها، سطح زیر کشت، جلوگیری از برداشت بی رویه و افزایش نیروی های متخصص را از جمله موفقیت های این حوزه برشمرد.
عصاره به سطح زیر کشت گیاهان دارویی در برخی کشورها نیز اشاره کرد و گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سه کشور چین، امریکا و کاتادا از ۳۹۳ هزار هکتار در سال ۱۹۹۰ به سه میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسیده است.
دبیرستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت : ارزش اقتصادی واردات گیاهان دارویی و فراورده های وابسته آن از ۳۵۵ میلیون دلار در سال ۱۹۷۶ به حدود ۱۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ رسیده است.
سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران از ۱۵ تا ۱۸ شهریور ماه با حضور فعالان، تولیدکنندگان و صنعتگران این حوزه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می شود.

انتهای پیام