جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

تکثیر بذر بیش از ۴۰۰نمونه ژنوتیپ‌ نخود توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7065
دوشنبه، ۱۵ شهریور، ۱۳۹۵ | 13:29

تکثیر بذر بیش از ۴۰۰نمونه ژنوتیپ‌ نخود توسط پژوهشگران دانشگاه فردوسی

محققان پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد ، با طراحی و اجرای پروژه تکثیر بذر تحقیقاتی ، موفق شدند بذر بیش از ۴۰۰ نمونه از ژنوتیپ ‌های نخود موجود در بانک بذر حبوبات این پژوهشکده را در سال زراعی ۱۳۹۵، تکثیر کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این پروژه که در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد واقع در طُرق به انجام رسیده ، بذر چندین رقم تجاری و جدید نخود به همراه بذر بیش از ۴۰۰نمونه از ژنوتیپ‌های موجود در بانک ‌بذر حبوبات پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد ، در قالب طرح زراعی، در شرایط آبی کشت شده و پس از طیّ مراحل داشت و دوره رشد، برداشت شدند.

بانك ‌بذر حبوبات دانشگاه فردوسي مشهد به‌عنوان يكي از ذخاير ارزشمند بذر، فعاليت خود را از سال‌هاي ابتدايي دهه ۱۳۸۰ با همت دانشكده كشاورزي و پژوهشكده علوم گياهي آغاز کرد و در طول دوره فعاليت  تاكنون، محتواي بذر خود را به حدود ۱۰۰۰نمونه بذر نخود، ۵۰۰نمونه بذر عدس و چندين نمونه از بذور ساير حبوبات، ارتقاء داده است.

بخش اعظم اين بذور از سراسر كشور به‌ويژه استان‌هاي خراسان جمع‌آوري شده‌اند؛ بااين‌حال، نمونه‌هايي از بذرهی مورد استفاده در اين مجموعه نيز از مركز بين‌المللي تحقيقات كشاورزي در مناطق خشك (ايكاردا، واقع در سوريه) و نيز ساير نقاط دنيا، گردآوري و تأمين شده‌اند.

این بانک در طول نزديك به دو دهه از فعاليت خود، موفق شده است تا با طراحي و اجراي چندين پروژه مختلف، بذور تجاري و پُركاربرد و ارقام رايج حبوبات در كشور، همچنين بذور كانديداي( مقاوم به تنش‌هاي مختلف زيستي و غيرزيستي ) نظير سرما، خشكي و بيماري‌هاي حبوبات را توليد و تكثير کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بهینه‌سازی تولید پپتیدهای نوترکیب ضد مقاومت آنتی بیوتیکی به ابتکار محقق ایرانی

رقابت خودروی «فرمول دانشجویی» ایرانی با تیم‌های دانشجویی از ۸۰ کشور دنیا

عضویت دو دانشگر ایرانی در آکادمی علوم جهان

نام‌گذاری سه خیابان مشهد به نام اساتید فقید دانشگاه فردوسی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها