سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

ساخت پروتز آرنج با فناوری چاپ سه‌بعدی توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:7024
دوشنبه، ۱۵ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:16

ساخت پروتز آرنج با فناوری چاپ سه‌بعدی توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی موفق به طراحی و ساخت پروتز آرنج شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران طراحی و ساخت پروتز آرنج با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی توسط دکتر سیروس نکویی دانشیار و مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر امیر حسین نکویی  عضو قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی و با همکاری دکتر امیررضا کچوئی عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه برای نخستین بار با موفقیت انجام شد.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه اظهار داشت: با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پروتز اختصاصی سر استخوان رادیوس در بیماری که دچار شکستگی کمپلکس آرنج شده بود،‌ ساخته و طی عمل جراحی در بدن بیمار قرار داده شد.

دکتر سیروس نکویی خاطرنشان کرد: بیمار در اثر حادثه تروماتیک دچار شکستگی و دررفتگی پیچیده آرنج شده بود که ابتدا مدل آناتومیک این مورد برای درک دقیق ضایعات شکستگی آن و طرح ریزی پلان جراحی ساخته شد.

وی افزود: پس از دریافت  تصاویر سی‌تی اسکن و ساخت مدل شکستگی، جراح پی به جابجا شدگی مفصل برد که در تصاویر سی‌تی دیده نمی‌شد و تشخیص این مساله به وسیله چاپ سه بعدی مدل شکستگی امکانپذیر شد.

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: بنا به پیشنهاد و پلان جراح، نیاز به خارج کردن قطعات شکسته و جایگزینی آن با پروتز وجود داشت. این کار ایجاب میکرد تا (بعد از رزکسیون قسمت مورد نظر)سطح مفصلی سر استخوان رادیوس،سیمان استخوانی (bone cement) در اتاق عمل با دست شکل داده شود و در محل گذاشته شود. مشکلی که همیشه در این موارد وجود دارد دقت ناکافی قطعه ساخته شده است که معمولا باعث می‌شود مفصل مورد نظر به خاطر عدم تطابق کامل قطعه جدید دچار محدودیت حرکت شود و به علت تداخل با استخوان‌های اطراف باعث ایجاد عوارض بعدی مثل آرتروز شود.

 دکتر امیر حسین نکویی عضو قطب علمی تکنولوژی آموزشی در پزشکی نیز اظهار داشت: ابتدا خط برش توسط جراح روی مدل پرینت شده مشخص و سپس پردازش تصاویر در کامپیوتر انجام شد و تصویر سر رادیوس طرف سالم بیمار روی آن بارگذاری گردید. بعد از یکسان سازی و نزدیک کردن لبه‌های برش، یک شافت برای وارد شدن در کانال مدولاری استخوان (به منظور ایجاد گیر مکانیکی) در قطعه طراحی شد، به گونه‌ای که هیچ تداخلی با مدولا نداشته باشد و در عین حال ضخامت کافی برای ایجاد گیر را داشته باشد.

وی گفت: به کمک فناوری چاپ سه بعدی، پروتز دقیق سر رادیوس به صورت شخصی سازی شده (custom-made) برای بیمار ساخته شد. ساخت این پروتز با این دقت بدون استفاده از پرینتر سه بعدی غیرممکن بود.

دکتر نکویی تصریح کرد: بعد از سفت شدن سیمان و حذف جزئی اضافات آن، پروتز به راحتی و بدون تداخل در استخوان کار گذاشته شد. جالب آن که به دلیل دقت فوق العاده زیاد قطعه ساخته شده، تمام حرکات دست در ناحیه آرنج قابل انجام بود و تداخلی در بازه  حرکت نرمال آرنج وجود نداشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یک فناوری چاپ سه‌بعدی جایگزین عصب‌کشی دندان می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها