- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

خوب و بد محیط زیست:نجات پاندای دوست‌داشتنی از انقراض/بزگترین پستاندار در معرض انقراض

با تلاش‌های بسیار محافظان محیط زیست، پاندای غول‌پیکر دیگر در معرض انقراض نیست.

به گزارش دیده‌بان علم ایران وضعیت رسمی این حیوان  دوست‌داشتنی به دلیل یک جهش جمعیتی در چین از “در معرض خطر” به “آسیب‌پذیر” تغییر کرده است. این تغییر به عنوان بخشی از بروز رسانی اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در فهرست قرمز اعلام شد.

اما این بروز رسانی همچنین اخبار بدی هم داشت. “گوریل شرقی”، بزرگترین پستاندار جهان، در حال حاضر در معرض خطر انقراض است.

تلاش های چین که مدعی است پاندای غول‌پیکر، حیوان ملی این کشور است، توانسته تعداد این حیوانات را افزایش دهد. آخرین برآوردها نشان از  وجود ۱۸۶۴ پاندای بزرگسال دارد.

آمار دقیقی از تعداد توله وجود ندارد، اما تخمین‌ها نشان می‌دهد که احتمالا تعداد کل پانداهای غول‌پیکر ۲۰۶۰ است.

این در حالیست که IUCN هشدار داده ممکن است عمر این تغییر کوتاه باشد. تغییرات آب‌وهوایی در ۸۰ سال آینده بیش از یک سوم از زیستگاه بامبوی پانداها را از بین خواهد برد.

در این هشدار آمده که برای حفاظت از این گونه، بسیار مهم است که اقدامات موثر حفاظت از جنگل ها همچنان ادامه یافته و تهدیدات نوظهور مورد بررسی قرار بگیرند.

۶

از سوی دیگر،‌ افزایش موجی از شکار غیرقانونی گوریل‌های شرقی باعث شده که تعداد آن‌ها در جهان به ۵۰۰۰  برسد.  چهار مورد از شش میمون بزرگ زمین یعنی گوریل شرقی، گوریل غربی، اورانگوتان بورنئویی و اورانگوتان سوماترایی در حال حاضر در معرض انقراض قرار دارند.

تعداد گوریل شرقی در دو دهه گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.

فهرست قرمز IUCN شامل۸۲  و ۹۵۴ گونه گیاهان و حیوانات است. تقریبا یک سوم یعنی ۲۳ و ۹۲۸ مورد از آن‌ها به عنوان در خطر انقراض ذکر شد‌اند.

انتهای پیام