- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین نقشه جامع همکاری‌ ۵۰۰ مرکز تولید علم کشور ارائه می‌شود

داده های لحظه‌ای و به روز هم‌پژوهی و مشارکت علمی مراکز تولید کننده علم کشور (دانشگاههای دولتی، آزاد، پژوهشگاهها و موسسات غیر انتفاعی) بر اساس مقالات انتشار یافته داخلی، توسط مجموعه «سیویلیکا» استخراج و آماده استفاده پژوهشگران و نهادهای سیاستگذار علمی در سطح ملی و منطقه ای شده است که با تکمیل آن، نخستین نقشه جامع همکاری های بین دانشگاهی در تولید علم بزودی از سوی این مرکز علم‌سنجی ارائه خواهد شد

به گزارش دیده‌بان علم ایران، «سیویلیکا» با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۱ در دیدار با اساتید دانشگاهها ، مبنی بر “وجود خلاء شبکه‌ای از فعالیت‌ها، تعامل‌های زنجیره‌ای، در سطح‌های کلان و میانی و خرد، بین دستگاه‌های علمی کشور؛ چه در درون محیط علمی، چه بیرون محیط علمی به عنوان نظام ملی نوآوری در کشور بر اساس داده های نیم میلیون مقاله منتشر شده در کنفرانسها و ژورنالهای علمی پژوهشی داخلی، برای اولین بار در ایران، به صورت آنلاین و لحظه ای اقدام به انتشار داده های مشارکت و هم پژوهی مراکز علمی کشور کرده است.

تا کنون حدود ۵۰۰ مرکز عمده تولید کننده علم در کشور، در ۵ دسته بندی اصلی (دانشگاههای دولتی، آزاد، پژوهشگاهها، موسسات غیر دولتی و پیام نور) در سیستم علم سنجی سیویلیکا تعریف شده و با استفاده از اطلاعات بیش از یک میلیون نویسنده از نیم میلیون مقاله، و اختصاص مقالات به مراکز تولید کننده علم، آمار هر مرکز به صورت مشخص از تولید علم استخراج شده است.

در گام دوم، پس از مشخص شدن آمار هر مرکز، تحلیلهای بر خط بر روی مشارکت پژوهشگران از مراکز مختلف صورت می پذیرد تا مشخص شود که مشارکت مراکز مختلف در تولیدات علمی به چه صورت بوده است. در حال حاضر با مراجعه به بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا در صفحه اختصاصی هر دانشگاه، آمار مربوط به مشارکت علمی آن مرکز با سایر دانشگاهها، در کنار آمار مقالات تولیدی، لیستی از آخرین مقالات تولید شده، آماری از تعداد نویسندگان در رده های مختلف و همچنین نمودار تولید سالانه مقالات آن دانشگاه نمایش داده می شود.

در بین دانشگاه های دولتی ، دانشگاه تهران بالاترین میزان مشارکت علمی در تولید مقاله با ۳۴۲ مرکز تعریف شده دیگر را داراست .بیشترین میزان همکاری نیز بین دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس، با ۸۰۷ مقاله مشترک است.

بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا، از زمستان سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده و در حال تکمیل و ارائه آمارهای برخط از روند تولید علم در مراکز مختلف و ارائه تحلیلهای و داده های مورد نیاز برای تصمیم گیران حوزه علم و فناوری است و به زودی نقشه جامع همکاری های بین دانشگاهی در تولید علم در بخش علم سنجی سیویلیکا ارائه خواهد شد. اطلاعات بیشتر در این خصوص در نشانی اینترنتی www.civilica.com/Scientometrics.html قابل دسترسی است.

انتهای پیام