شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

آزمایشگاه وب راه‌اندازی می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6936
یکشنبه، ۱۴ شهریور، ۱۳۹۵ | 15:56

آزمایشگاه وب راه‌اندازی می‌شود

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص زیرساختهای آزمایشگاهی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آزمایشگاه وب از جمله مهمترین دستاوردهایی است که در سال ۹۵ به دنبال راه اندازی آن هستیم. این آزمایشگاه، ابزارها و دادگان مورد نیاز برای تست و ارزیابی خدمات تحت وب را فراهم می کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمد خوانساری در این باره  اظهار کرد: یکی از عوامل موفقیت جویشگرهای بومی  پرداختن به مسائل مربوط به خط و زبان فارسی و نیز غنی کردن محتوا و دادگان مورد استفاده آنها  است و در این راستا در طرح جویشگر به این دو مهم، پرداخته شده است.

 وی ادامه داد: در تشریح مورد اول می توان به پروژه هایی از قبیل ابزارهای پردازش زبان فارسی در محیط رایانه و وب و در خصوص مورد دوم می توان به دانشنامه عمومی زبان فارسی، وردنت عمومی زبان فارسی و گراف دانش (که یکی از دادگان مهم مورد استفاده در جویشگرها  است) اشاره  کرد.

خوانساری درباره وردنت عمومی زبان فارسی اظهارکرد:  در حال حاضر  ۳۰ هزار مدخل واژگانی را  شامل می شود که با حمایت طرح تا سال آتی به ۱۰۰ هزار واژه توسعه  می یابد.

وی با اشاره به اینکه دانشنامه عمومی زبان فارسی حدوداً دارای ۵۹۰۰۰ مدخل است که طی چند سال گذشته توسعه داده شده است،افزود: امید می رود در سال آتی حدود ۱۰۰۰ مدخل جدید نیز به آن اضافه  شود تا محتوای آن به طور موثرتری قابل استفاده در جویشگرها باشد.

 خوانساری با بیان اینکه گراف دانش زبان فارسی قبلاً موجود نبود؛  افزود: با حمایت طرح جویشگر بومی گراف دانش زبان فارسی با وسعت حدود ۱۰۰ هزار مدخل برای اولین بار توسعه داده می شود.

وی با اشاره به اینکه بانک درختی در پردازش های زبان فارسی از جمله مهمترین دادگان مورد نیاز  است ادامه داد: با حمایت طرح جویشگر بومی، بانک درختی با وسعت حدود ۶۰ هزار توسعه داده  می شود که ظرفیت مناسبی برای پردازش خط و زبان فارسی فراهم  می کند.

 رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات  در خصوص زیرساختهای آزمایشگاهی گفت: آزمایشگاه وب ،  از جمله مهمترین دستاوردهایی است که در سال ۹۵ به دنبال راه اندازی آن هستیم. این آزمایشگاه، ابزارها و دادگان مورد نیاز برای تست و ارزیابی خدمات تحت وب را فراهم  می کند.

خوانساری ادامه داد: در حال حاضر مرحله اول شامل خدماتی چون ایجاد بستر انسانی برای تست جویشگرها،ایجاد بستر خودکار برای تست جویشگرها، ایجاد بستر خودکار برای جویشگرهای تصویری،رتبه بندی وب سایتها، راه اندازی شده است.

این مقام مسوول درباره رتبه‌بندی وب سایتها گفت: رتبه بندی وب سایت ها، در واقع تحلیل دادگان و اطلاعات دسترسی مردم به وب سایت ها است. در این مهم نیز تاکنون مطالعات و طراحی های اولیه انجام شده است، ولی با چالش بسیار مهمی جهت دستیابی به اطلاعات از تامین کنندگان اینترنت روبرو هستیم.

 وی درپایان به سکوهای اعتماد اشاره کرد و ادامه داد: ‌این مطالعات جهت راه اندازی سکوهای اعتماد برای افزایش اعتماد در خدمات جویشگرهای بومی و ارائه گزارش های لازم  است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: سرعت “تهران هوشمند” باید افزایش یابد

رونمایی از ۱۰ دستاورد فناورانه در خدمت آستان قدس رضوی/از وقف تلفنی تا ثبت نام اینترنتی خادم یاری و مهمانسرای حضرت

نخستین آزمایشگاه تائید نمونه سامانه‌های ذخیره سازی اطلاعات در کشور آغاز به کار کرد

راه‌اندازی سامانه ارائه خدمات رایانش ابری توسط فناوران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها