شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

کناره‌گیری رییس موسسه تحقیقاتی کارولینسکا در پی رسوایی جراح مشهور ایتالیایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6931
چهارشنبه، ۱۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 14:23

کناره‌گیری رییس موسسه تحقیقاتی کارولینسکا در پی رسوایی جراح مشهور ایتالیایی

در پی مرگ دو بیمار بیمارستان کارولینسکا در استکهلم سوئد در اثر رفتار غیرمسوولانه یک جراح ایتالیایی در جراحی لوله تنفسی بیماران با تکنیکی جدید، رئیس هیات مدیره موسسه کارولینسکا، رسما از سمت خود کناره گیری کرد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، لارش لیونبوری طی نامه ای به خبرگزاری ها تاکید کرده با این که هیات مدیره به طور مستقیم در پژوهش‌ها دخیل نیست و بر این اساس مسئولیت رسوایی های جراح ایتالیایی را ندارد اما هیات مدیره مسئولیت جدی دارد نسبت به برخی تغییرات اقدام کند لذا احساس می‌کند مسئولیت امور را باید به شخص دیگر واگذار کند.

لارش لیونبوری که در آستانه اعلام رسمی گزارش تحقیقات صورت گرفته در خصوص این رسوایی استعفا داده در عین حال تصریح کرده که کناره گیری وی به نتایج گزارشی که قرار است در زمینه این رسوایی مننشر شود، ارتباطی ندارد.

بررسی نتایج کار و روند استخدام پائولو ماکیارینی، جراح ایتالیایی روشن کرده که روندی غیر قانونی در استخدام این جراح از سوی موسسه کارولینسکا صورت گرفته است.  بیمارستان کارولینسکا در پی این بررسی، اشتباهات خود را پذیرفته و بابت اقدامات این جراح که به اعتبار پژوهش‌های پزشکی سوید لطمه زده عذرخواهی کرده است.

این بررسی به سفارش خود بیمارستان توسط پروفسور  اسپ‌ لوند، مدیر شورای دولتی اخلاق پزشکی انجام شده است.

در نشستی خبری که برای اعلام نتایج این بررسی برگزار شد، مدیر بیمارستان از بازماندگان دو بیماری که پس از عمل جراحی لوله تنفسی توسط دکتر ماکیارینی، جان خود را ازدست دادند عذرخواهی و بابت موارد تخلف از مقررات، انجام چند اشتباه پزشکی و نیز بی‌احترامی به قوانین در بیمارستان کارولینسکا اظهار تاسف کرد. او همچنین گفت که چهار عمل جراحی دیگر نیز توسط این جراح در بیمارستان کارولینسکا انجام شده که جزییات دقیق‌تر آنها در حال بررسی است.

پائولو ماکیارینی با استفاده از لوله‌های پلاستیکی که به شیوه‌ تکنیک نانو یا سلول‌های بنیادی تهیه شده بود، سه نفر را مورد عمل جراحی لوله تنفسی قرارداد که دو تن از آنها درگذشتند و یک نفر نیز در بیمارستانی در آمریکا تحت درمان قراردارد.

در بررسی انجام شده پیرامون فعالیت‌های پائولو ماکیارینی در بیمارستان کارولینسکا، علاوه بر شخص او، مدیریت بیمارستان نیز به دلیل استخدام او بدون رعایت مقررات استخدامی، ازجمله انجام مصاحبه و نیز بی‌اعتنایی به هشدارها و گزارش‌های همکاران سابق او و نادیده گرفتن امنیت بیماران، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

دکتر پائولو ماکیارینی، عمل جراحی لوله‌ تنفسی را بدون آزمایش‌های قبلی و داشتن تجربه کافی در این زمینه انجام داده و باعث مرگ بیماران خود شده است.

ماکیارینی، جراحی ماهر و یکی از ۲۰ جراح زنده‌ بزرگ جهان است و قرار بود با همکاری او یک مرکز بین‌المللی برای مجاری تنفسی در بیمارستان کارولینسکا نیز ایجاد شود اما پروفسور شِل اَسپ‌لوند، مسئولیت اصلی انجام عمل جراحی تعویض لوله‌ تنفسی را نیز که ازجمله به فوت دو بیمار منجرشد، متوجه دکتر پائولو ماکیارینی می‌داند. ضمن این که بر مسوولیت مدیران بخش‌های گوش و حلق و بینی در بیمارستان کارولینسکا در حفظ امنیت بیماران نیز تاکید دارد.

به دنبال انتشار گزارش پروفسور اَسپ‌لوند از مدیران بخش‌های گوش و حلق و بینی بیمارستان هم خواسته شده تا موقتا پست خود را ترک کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها