پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تمرکز طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ لرستان بر پتانسیل‌های استان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:69
دوشنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 13:53

تمرکز طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ لرستان بر پتانسیل‌های استان

University_of_Lorestanمعاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان شناسایی دقیق‌تر پتانسیل‌های استان و استفاده بهتر از آنها را از اولویت‌های پژوهشی دانشگاه در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» دانست و از تلاش برای راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی و پژوهشکده سنگ در این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمد فیضیان با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به پتانسیل‌های استان در حوزه IT و ICT بر آنیم تا بخشی از درآمدهای دانشگاه را توسط دانشجویان و جوانانی که می‌توانند در این حوزه با ما همکاری کنند، با تاسیس شرکتهای تخصصی تامین کنیم.

وی افزود: این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه تهیه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها برای شرکتهای داخل و خارج استان باشد.

فیضیان با بیان این‌که در بخش کشاورزی نیز پیگیر بحث زراعت در اراضی دیم هستیم، تصریح کرد: با توجه به تفاوت میزان بارندگی در لرستان نسبت به سایر استان‌ها می‌توانیم کشت دیم را در محصولات مختلف داشته باشیم، البته این موضوع به میزان همکاری سازمان جهاد کشاورزی و استانداری با دانشگاه بستگی دارد تا بتوانیم با کشاورزان تعامل داشته باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین می‌توانیم با هدایت طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ به سمت استفاده از منابع، ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، با شناخت پتانسیل‌های استان در راستای اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان با بیان این‌که منابع سنگ به خصوص سنگ‌های زینتی از پتانسیل‌های دیگر استان محسوب می‌شوند، اظهار کرد: از چند ماه پیش پیگیر راه‌اندازی پژوهشکده‌ سنگ در دانشگاه بوده‌ایم که موفق به اخذ مجوز از سوی وزارت علوم نیز شده‌ایم، اما راه‌اندازی و آغاز به کار این پژوهشکده به تلاش اعضای هیات علمی فعال در این حوزه بستگی دارد.

فیضیان تصریح کرد: منابع آب و گیاهان دارویی نیز از دیگر موضوعات مورد توجه معاونت پژوهشی دانشگاه لرستان است که با توجه به پتانسیل‌ بالای استان در زمینه گیاهان دارویی، راه‌اندازی پژوهشکده گیاهان دارویی نیز از چشم‌اندازهای دانشگاه خواهد بود.

وی در ادامه علت استقبال ضعیف سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها را نبود مشتری و صنایع ضعیف دانست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه ایجاد زیرساختهای لازم برای فعالیت شرکتهای دانش‌بنیان است تا این شرکتها بتوانند به عنوان نمونه برای انجام فعالیتهای خود به آزمایشگاه‌های موجود در دانشگاه مراجعه کنند و ما نیز در حد توان خود بتوانیم به آن‌ها کمک کنیم.

فیضیان در ادامه درباره راهکارهای کاهش وابستگی دانشگاه‌ها به منابع دولتی گفت: این موضوع به حضور شرکتهای قوی بستگی دارد تا خواهان استفاده از توانایی‌های علمی دانشگاه‌ها باشند، از سوی دیگر دانشگاه‌ها نیز باید از نظر علمی به اندازه‌ای قوی باشند تا بتوان در راستای تبدیل علم به ثروت گام برداشت.

وی یادآورشد: دانشگاه‌ها باید در زمینه توانمندی‌های خود با شرکتهای مرتبط برای ارائه خدمات، مکاتبه و از این طریق توانایی‌های خود را معرفی کنند.

فیضیان با اشاره به همکاری یک شرکت تولیدکننده داروهای دامی با دانشگاه لرستان اظهار کرد: به منظور آزمایش داروهای تولیدشده توسط این شرکت در دانشگاه لرستان، اقدام به ساخت کلینیک دامپزشکی کرده‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، طرح‌های اعضای هیات علمی را یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی دانشگاه دانست.

فیضیان خاطرنشان کرد: به دنبال راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی در دانشگاه هستیم تا بتوانیم از افرادی که قصد تاسیس شرکتهای دانش‌بنیان را دارند، حمایت کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید برنامه‌ای هم برای جذب دانشجویان خارجی داشته باشیم که در این زمینه مکاتباتی انجام شده است، اما فعلا در ابتدای راه هستیم.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها