پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نخستین تصویر از قطب شمال مشتری به زمین ارسال شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6880
شنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 15:08

نخستین تصویر از قطب شمال مشتری به زمین ارسال شد

فضاپیمای جونو در ماموریت خود به دور بزرگترین سیاره منظومه شمسی توانست نخستین تصویر از قطب شمال این سیاره گازی را به زمین ارسال کند.

 به گزارش دیده‌بان علم ایران در این تصویر می‌توان ابرهای پرتلاطمی را که قطب‌های سیاره را کاملا پوشانده‌اند، مشاهده کرد. این گونه چشم‌اندازها تاکنون از مشتری دیده نشده بود و جونو نخستین فضاپیمایی است که تا این حد به آن نزدیک شده است.

این تصویر از فاصله ۱۹۵ هزار کیلومتری مشتری ثبت شده و می‌توان در آن، نوارهای برجسته اطراف سیاره ر ا مشاهده کرد که در بخش قطب‌ها جای خود را به حلقه‌های توفانی داده‌اند. این قطب‌ها از زمین غیرقابل تشخیص هستند و تاکنون ماموریت‌هایی مانند جونو توانسته‌اند تصاویر نادر از آن ثبت کنند.

برخلاف مشتری با سیاره گازی دیگر منظومه شمسی یعنی زحل، یک توفان غول‌پیکر در اطراف هر کدام از قطب‌های سیاره می‌چرخند.

هشت ابزار علمی  فضاپیمای جونو در جریان مانور آن تا جای ممکن اطلاعات جمع‌آوری کردند. یک دوربین مادون قرمز از شفق قطبی جنوب مشتری عکس گرفت و برای نخستین بار به رصد جزئیات آن پرداخت. یک دستگاه دیگر موجود در فضاپیما به ثبت ۱۳ ساعت انتشار رادیویی از شفق قطبی مشتری پرداخت و دانشمندان آن را به یک کلیپ صوتی تبدیل کردند.

جونو با هدف بررسی داخل سیاره مشتری و درک بهتر آنچه در زیر ابرهای آن پنهان شده، طراحی شده است. این فضاپیما در روز چهارم آگوست به سیاره گازی رسید و ابزار آن در زمان مواجهه با مشتری غیرفعال بودند. از این رو این نخستین چشم‌اندازی است که دانشمندان از فاصله نزدیک از سیاره می‌بینند.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

با کشف ۲۰ قمر تازه؛ کیوان، پر قمرترین سیاره منظومه شمسی شد

تکمیل نخستین مانور جونو در مدار مشتری

نخستین تصویر ارسالی «جونو» از مشتری

ورود تاریخی فضاپیمای جونو به مدار مشتری

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها