جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

شناسایی ناهنجاری‌های کروموزومی کوچک جنین با تکنیک نوین محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6816
شنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:37

شناسایی ناهنجاری‌های کروموزومی کوچک جنین با تکنیک نوین محققان ایرانی

پژوهشگران «رویان» تکنیک نوینی برای تشخیص ناهنجاری‌های کوچک کروموزومی جنین، قبل از لانه‌گزینی ارائه کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر آناهیتا محسنی میبدی از محققان پژوهشگاه رویان و از مجریان طرح، ناهنجاری‌های کروموزومی را از علل ناباروری برشمرد و گفت: تشخیص این بیماری‌ها به راحتی صورت نمی‌‌گیرد و در این تحقیق تلاش شد با استفاده از سیتوژنتیک روشی ارائه شود که تعدادی از بیماری‌های کروموزومی ناشناخته شناسایی شوند.

وی ادامه داد: با این روش می‌توانیم جنین‌های سالم را پیش از لانه‌گزینی انتخاب و به رحم منتقل کنیم تا افراد دارای بیماری‌های ژنتیکی، امکان فرزنددار شدن را داشته باشند.

محسنی، اساس این روش جدید را تکنیک سیتوژنتیک مولکولی معرفی و اظهار کرد: روش‌های قدیمی‌تر این تکنیک مانند  FISH و CGH  برای شناسایی و تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی به کار می‌روند، ولی برای تشخیص ناهنجاری‌های کوچک کروموزومی مناسب نیستند.

مجری طرح خاطرنشان کرد: در این مطالعات روش‌های سیتوژنتیک مولکولی مانند  FISH وACGH  را که تاکنون از آن‌ها برای شناسایی بافت‌های توموری و سلول‌های سرطانی به کار برده می‌شد، در حوزه ناباروری و برای یافتن ناهنجاری‌های کروموزومی کوچک و پیچیده کاربردی کردیم.

محسنی تاکید کرد: با تکنیکی که در این پژوهش ارائه کردیم، امکان تشخیص جنین‌های سالم از جنین‌های مبتلا به بیماری‌های کوروموزومی کوچک که تاکنون قابل تشخیص نبودند، فراهم شده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با تاکید بر این‌که این روش برای تشریح ناهنجاری‌های کوروموزومی موثر در ناباروری مردان کاربرد دارد، اظهار کرد: تاکنون افرادی که مبتلا به ناهنجاری‌های کوروموزومی بودند منشأ این قطعه کوروموزومی و سایز آن را نمی‌دانستیم، ولی با استفاده از تکنیک ارائه شده در این تحقیقات می‌توانیم به‌طور دقیق اعلام کنیم که تکه اضافی کروموزومی از کجا آمده، چه ابعادی دارد و چه ناهنجاری‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: پس از شناسایی لکه کروموزومی دارای ناهنجاری این امکان را داریم که قبل از انتقال جنین به رحم مادر، بیماری‌ها را در آن شناسایی کنیم.

مسؤول آزمایشگاه سیتوژنتیک پژوهشگاه رویان از کاربردهای این تکنیک در افرادی که به صورت طبیعی باردار شده‌اند و دارای بیماری‌ هستند، خبر داد و افزود: در نمونه‌هایی که از جنین گرفته می‌شود، می‌توان ناهنجاری‌های کوچک کوروموزومی را شناسایی کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها