شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ده قلم افزودنی سیمان حفاری در کشور بومی‌سازی شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6810
شنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:46

ده قلم افزودنی سیمان حفاری در کشور بومی‌سازی شدند

به همت متخصصان و کارشناسان گروه پژوهش و فناوری­های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه صنعت نفت، بومی‌سازی ده قلم از افزودنی­های سیمان حفاری (طرح کیمیا) در مقیاس آزمایشگاهی نتیجه داد و سه قلم از این افزودنی­ها شامل: ریتار در دمای پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین، در مرداد ماه سال جاری با موفقیت آزمایش میدانی شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر عزت­‌اله کاظم­ زاده رییس پژوهشکده مهندسی نفت گفت: سیمان­کاری چاه­های نفت و گاز یکی از مهمترین بخش­های تکمیل چاه است که در صورت نامطلوب بودن و عدم توفیق در آن خسارات جبران ناپذیری بر منابع هیدروکربوری وارد خواهد شد و نبود افزایه‌­های فوق با کیفیت و میزان مناسب، عملیات تولید صیانتی و در نتیجه صادرات منابع هیدروکربوری را به مخاطره می­‌افکند.

وی افزود: صنعت حفاری کشورمان وابستگی بالایی نسبت به واردات افزایه­‌های مورد نیاز در عملیات حفاری دارد و از این روی متخصصان و کارشناسان گروه پژوهش و فناوری­های حفاری و تکمیل چاه پژوهشگاه، ساخت و تولید افزایه­ های پر مصرف در صنعت حفاری را در دستور کار خود قرار دادند.

کاظم زاده گفت: از اهداف مورد توجه در این پروژه می­توان به تکمیل و انگیزش چاه به منظور دستیابی به خودکفایی و تولید دانش فنی، بررسی سازگاری مواد افزودنی با یکدیگر جهت بالابردن قدرت عملکرد آنها در شرایط چاه­های ایران و تولید آنها در مقیاس نیمه صنعتی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: طراحی فرایند تولید بهینه و تدوین بسته دانش فنی برای واگذاری با استفاده از توانایی‌های موجود در کشور با جلب همکاری موسسات دانش بنیان و تولیدکنندگان و توسعه دهندگان بخش خصوصی از دیگر اهداف این پروژه مهم بوده است.

رییس پژوهشکده مهندسی نفت گفت: متخصصان و کارشناسان این گروه، بنا به رسالتشان، فعالیت­های تحقیقاتی خود را در این زمینه آغاز و در نهایت پس از یک سال تحقیق و بررسی­های همه جانبه و حمایت کارفرمای پروژه و مدیریت پژوهشگاه، موفق به بومی‌سازی ده قلم از افزودنی­‌های سیمان حفاری در مقیاس آزمایشگاهی و آزمایش میدانی سه قلم از این افزودنی‌­ها شامل: ریتار در دما پایین و متوسط و پراکنده ساز آب شیرین شدند.

کاظم زاده اظهار داشت: در آزمایش میدانی محصولات جدید بومی، دوغاب سیمان طراحی شده در چاه ۲۲ چشمه خوش (لوله جداری ۸/۳ ۱۳ اینچ) که یکی از حساس­ترین و سخت­ترین مناطق عملیاتی می باشد در حضور نماینده کارفرما، ناظرین پروژه، رئیس ناحیه و ناظر شرکت نفت مناطق مرکزی اجرا و براساس آزمایش­های کنترل کیفی استانداردهای بین­المللی و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، نتایج به دست آمده کاملاً رضایت بخش و موفق گزارش شده است.

استفاده از ۳ افزودنی دیگر سیمان حفاری، در آینده نزدیک

کاظم زاده تصریح کرد: در پی این توفیق بزرگ، کارفرمای پروژه درخواست انجام عملیات سیمانکاری لوله جداری همین چاه با استفاده از سه قلم از افزودنی های دیگر شامل: ریتار در دما بالا، پراکنده ساز آب شور و افزودنی جلوگیری کننده از نفوذ گاز بومی سازی شده را به پژوهشگاه پیشنهاد داده است که در آینده بسیار نزدیک انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

امضای تفاهم نامه همکاری بین پژوهشگاه های اقیانوس شناسی و صنعت نفت

استفاده از باکتری ها به عنوان مصالح ساختمانی!

تولید پاکت سیمان با استفاده از کاغذ معدنی در کشور

تولید آزمایشگاهی پلیمرهای افزودنی بتن های ویژه در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها