- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

امکان تغذیه‌ آبزیان پرورشی با مکمل نانوذرات روی بر اساس یافته‌های پژوهشگر دانشگاهی

پژوهشگران دانشگاه کردستان امکان استفاده از نانوذرات روی را به‌عنوان مواد غذایی مکمل در صنعت پرورش ماهی مورد بررسی قرار داده‌اند که نتایج این پژوهش آزمایشگاهی می‌تواند در صنعت تولید غذای آبزیان و صنعت پرورش و تکثیر آبزیان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران غذا از مهم‌ترین فاکتورهای ضروری برای رشد و بقاء موجودات زنده است. درعین‌حال هیچ غذایی وجود ندارد که به‌تنهایی بتواند سلامتی انسان‌ها را تضمین کند. برای رسیدن به حداکثر سلامتی باید جیره‌ی غذایی، مبتنی بر آن دسته از غذاهایی باشد که مواد مغذی کاملی را در اختیار بدن قرار دهد.

یکی از اقلام غذایی که می‌تواند در برگیرنده‌ی اکثر نیازهای بدن باشد، ماهی و به‌طور کلی آبزیان هستند که به خاطر ترکیبات خود به‌ویژه وجود اسیدهای چرب ارزشمندی بنام امگا ـ ۳، به‌ غذای سلامتی معروف شده‌اند.

تغذیه‌ی آبزیان از مهم‌ترین عوامل رشد و سلامت آن‌ها به شمار می‌رود و استفاده از مکمل‌های غذایی جهت تأمین کامل نیازهای غذایی آبزیان ضروری تلقی می‌شود.
به گفته‌ی لیلا دکانی، مجری طرح، هدف از انجام این پژوهش امکان‌سنجی استفاده از نانوذرات اکسید روی به‌عنوان مکمل غذایی در پرورش ماهی کپور بوده است.
وی ادامه داد: «استفاده از نانوذرات اکسید روی به‌عنوان مکمل غذایی می‌تواند موجب افزایش کارایی این مکمل‌ها شود. این موضوع به دلیل بالاتر بودن سطح ویژه‌ی نانوذرات نسبت به ذرات غیر نانویی و بنابراین بالاتر بودن میزان واکنش‌پذیری آن‌ها رخ می‌دهد.»
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در آینده از نتایج این طرح در صنعت تولید خوراک آبزیان استفاده شود.
این طرح در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد لیلا دکانی و با راهنمایی دکتر سید علی جوهری از دانشگاه کردستان انجام‌شده است. این پایان‌نامه که با همکاری شرکت هگمتانه آبزی انجام‌شده، تحت عنوان پایان‌نامه‌ی موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه‌ی توسعه‌‌ی فناوری نانو نیز رسیده است.

 

انتهای پیام