جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت راکتور مخروطی با ایجاد تغییر هندسه کانال در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6745
شنبه، ۱۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:38

«راکتور مخروطی با ایجاد تغییر هندسه کانال» توسط محققان دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران داود معروفی، مسؤول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع توسط دکتر فرامرز هرمزی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه سمنان، تهمینه کیانی دهکردی، الهام امیدبخش امیری و پوریا جلالی نژاد از دانشجویان این رشته و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراع به شماره ۸۹۰۲۵ به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه ، راکتور بستر ثابت یکی از ساختارهای راکتوری رایج و مرسوم در فرایندهای شیمیایی است گفت : این نوع راکتور بدلیل سادگی ساختار و سهولت کاربرد، در فرایندهای مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است که مشکل اصلی آنها بازدهی کم آنها بوده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه سمنان و  از مخترعان این دستگاه افزود : برای حل این مشکل از راهکارهای مختلفی از جمله اصلاح مسیرهای خوراک دهی، اصلاح آرایش و چینش کاتالیزور در بستر راکتوری و یا ترکیبی از آنها، استفاده شده است و عمده راهکارهای بکار رفته وابسته به کاتالیزور و شرایط فرایندی بوده و لذا محدود به فرایند بکار رفته است.
وی تصریح کرد: در این اختراع با اصلاح هندسه راکتوری و تغییر آن از استوانه ای به مخروطی در شرایط فرایندی یکسان، بازدهی راکتور افزایش یافت و در نتیجه  بکارگیری راکتور با ساختار اصلاح شده و بازدهی بیشتر، یک راه حل بنیادی است که میتواند برای افزایش بازدهی دسته وسیعی از فرایندها موثر و مفید باشد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اختصاص طرح جلد معتبرترین مجله شیمی تجزیه جهان به مقاله محققان ایرانی

دهقانی خبر داد: ایجاد بازار ۵۰۰ میلیون یورویی صنعت نفت برای دانش‌بنیان‌ها

سرپرست جدید معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم منصوب شد

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها