جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آغاز درمان فلج مغزی کودکان با پیوند سلول‌های بنیادی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6711
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 15:01

آغاز درمان فلج مغزی کودکان با پیوند سلول‌های بنیادی در کشور

رییس بانک خون بندناف رویان از ذخیره‌سازی بیش از ۶۷ هزار نمونه در بانک خون بندناف خصوصی رویان خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر مرتضی ضرابی در حاشیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی تحقیقاتی رویان در سالن همایش‌های رازی در جمع خبرنگاران افزود: بیشترین مصرف خون بند ناف در پیوند مغز استخوان است و بیمارستان شریعتی با انجام ۸۰ پیوند تاکنون بالاترین آمار را در این زمینه در کشور دارد.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، مرکز محک، بیمارستان طالقانی، مرکز طبی کودکان و بیمارستان منتصریه مشهد را از دیگر مراکز فعال در حوزه پیوند مغز استخوان برشمرد و ادامه داد: سهم پژوهشگاه رویان از این پیوندها تاکنون ۲۰ پیوند بوده است.

رییس بانک خون بند ناف خصوصی رویان ادامه داد: خون بند ناف علاوه بر استفاده در پیوند مغز استخوان برای درمان بیماری‌های خونی مانند تالاسمی، نقص ایمنی مادرزادی و سرطان‌های خون، از سال گذشته برای درمان کودکان دچار فلج مغزی نیز استفاده شد.

وی با تاکید بر این‌که این پروژه در مرحله‌ تحقیقات است، اضافه کرد: در صورت مثبت‌ بودن نتایج از آن برای درمان آسیب‌های نخاعی و جمجمه نیز استفاده خواهد شد.

ضرابی تعداد نمونه‌های ذخیره‌سازی شده در بانک عمومی خون بند ناف رویان را پنج هزار نمونه ذکر کرد و گفت: از پیوندهای نادری که در سال گذشته انجام شد، می‌توان به استفاده از خون بند ناف یک کودک هفت ساله برای درمان نارسایی حاد مغز استخوان وی اشاره کرد.

به گفته رییس بانک خون بند ناف خصوصی رویان، این عمل در بیمارستان علی‌اصغر تهران انجام شده است.

وی همچنین اضافه کرد: در بانک خون بند ناف خصوصی رویان ۶۷ هزار نمونه ذخیره‌سازی شده است.

گفتنی است، شرکت فناوری بن یاخته های رویان که از دل فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگاه رویان برآمده از سال ۱۳۸۴ ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و تا کنون موفق به ذخیره سازی بیش از ۶۷ هزار و ۶۷۰ نمونه شده است. این بانک با داشتن ۲۷ نمایندگی در استان های مختلف توانسته است، با استاندارد سازی فرآیند جمع آوری و فریز نمونه های خون بندناف و همچنین مراكز پیوند علاوه بر درمان بیماری های بدخیم و نجات جان انسان ها و افزایش چشمگیر امید به زندگی در كشور، از خروج ده ها هزار دلار ارز برای تامین سلول از سایر كشورها جلوگیری کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، چهره تاثیرگذار بیوتکنولوژی ۱۴۰۲ شد

درمان شایع ترین عفونت دندانی تمایز سلول های بنیادی استخراج شده از پایه دندان

بیست و چهارمین دوره کنگره های دوگانه رویان، شهریورماه برگزار می شود

مدیرعامل بانک خون بندناف رویان خبر داد: آغاز مجدد طرح تزریق سلول های بنیادی بند ناف به کودکان مبتلا به فلج مغزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها