- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تمجید خالق فقید غول‌پیکرترین بوئینگ جهان از هواپیمایی ایران

جو ساتر (Joe Sutter)، سرپرست تیم طراحی غول‌پیکرترین هواپیمای مسافربری بوئینگ (۷۴۷) در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ساتر سال گذشته در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل و معاون فنی مهندسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» نوشته بود که از توانایی های ایران ایر در نگهداری و به کارگیری هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اس پی (مدل ویژه ۷۴۷) به وجد آمده و خوشحال است.

وی که مدتی هم در ایران اقامت داشته در بخش دیگری از نامه اظهار داشته بود که ایران، کشوری زیبا با تاریخی خارق العاده و دارای مردمی بخشنده است.

هواپیمایی ملی ایران(هما) پس از هواپیمایی «پان آمریکن»، دومین شرکت هواپیمایی بود که این غول پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان را به خدمت گرفت.

Buing

بوئینگ ۷۴۷ (Boeing 747) معروف به جامبوجت، جت چهار موتوره بزرگ مسافربری ساخت شرکت بوئینگ بعد از هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰ دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.

تولید بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری به حساب می‌آمد و برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود. بوئینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را داراست. برخلاف ایرباس آ-۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.

اندیشه ساخت ۷۴۷ در اواسط دهه شصت میلادی توسط شرکت هواپیماسازی بوئینگ مطرح شد، به‌دنبال آن ارتش آمریکابرای تقویت ناوگان خود قرارداد خرید تعداد زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ منعقد کرد.

پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰–۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود، پس از یک سال و در سال ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ اولین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد. امروزه بوئینگ ۷۴۷ جایگاهی ویژه در نزد عموم مردم و مسافران پروازهای بین‌المللی پیدا کرده‌است و بی دلیل نیست که به آن لقب ملکه آسمان‌ها داده‌اند.

گفتنی است شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) در اسفند ۱۳۴۰ با نام «هواپیمایی ملی ایران» با نام اختصاری «هما» و با ادغام دو شرکت هواپیمایی «ایرانیَن‌ ایرویز» و «پرشیَن ایرویز» تشکیل شد. این شرکت با هدف ایجاد یک خط هوایی ملی و خدمت‌رسانی به ایرانیان فعالیت پروازی خود را به طور رسمی از فروردین ۱۳۴۱ آغاز کرد. در همان سال طراحی نشان تجاری هما در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات به مسابقه گذاشته شد و طرح برنده تبدیل به نشان تجاری هما شد که یکی از زیباترین نشان‌های تجاری به شمار می‌رود. این طرح برگرفته از سازه‌های سنگیِ پرنده‌ی اساطیری هما در تخت‌ جمشید است و سه ویژگی منحصربه‌فرد دارد: سر عقاب، گوش گاو و یال اسب.

اولين پرواز هما با هواپیمای جت در سال ۱۳۴۴ با استفاده از يك فروند بويينگ ۷۲۷ در مسير تهران ـ بيروت انجام شد. پس از آن شركت ایران ایر تصمیم گرفت تمام ناوگان خودرا به هواپيماهاي جت تبدیل کند. در ميانه‌ دهه‌ هفتاد ميلادي، این شرکت هواپیمایی از موفق‌ترین مجموعه‌های حمل‌ونقل هوایی در جهان بود و روزانه پروازهای بدون توقف زیادی به قاره‌ی اروپا داشت به ‌طوری که در اين دوره تنها در مسير تهران ـ لندن بيش از ۳۰ پرواز هفتگي انجام مي‌داد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، این شرکت با نام اصلی «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» و نام اختصاری «هما» به فعالیت‌های خود ادامه داد. هما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، با خروج نیروهای خارجی متخصص و لغو بعضی پروازهای بین‌المللی مواجه شد اما در سال‏هاي جنگ به‌ رغم همه‌ فشارها و تهديدها، با کمک نيروهاي توانمند و متعهدِ قدیمی‌ خود و به‌کارگیری نيروهاي بومي و آموزش نيروي جوان و تحصيل‌كرده توانست نيازهاي خود را برطرف کند و دانش تعميرات هواپيما را كه زماني تنها در اختيار متخصصان خارجي بود، بومي کند.

۱۶۰۸۳۰-sutter-boeing-630x609 boeing-747-8-intercontinental-handover-ceremony-to-lufthansa-joe-sutter-may-1-2012_19908 f3492ad0-6f07-11e6-a845-38d55c9fbce5-1560x1151

Iran_Air_Boeing_747SP_Wedelstaedt

 

انتهای پیام