جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تشخیص آریتمی قلب با اپلیکیشن تلفن همراه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6624
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:41

تشخیص آریتمی قلب با اپلیکیشن تلفن همراه

تلفن‌های همراه هوشمند امروزی می‌توانند به عنوان روشی ارزان و راحت برای تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی به کار گرفته شوند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران فیبریلاسیون دهلیزی به عنوان یک شرایط آریتمی خطرناک حدود دو درصد از جمعیت جهان را  مبتلا کرده و سالانه منجر به هفت میلیون سکته قلبی می‌شود. تشخیص این بیماری بسیار سخت است زیرا بصورت تصادفی رخ می‌دهد.

دستگاههای امروزی برای تشخیص این بیماری بسیار بزرگ و  پرهزینه هستند و استفاده طولانی‌مدت از دستگاههای الکتروکاردیام نیز می‌تواند به مشکلات پوستی منجر شود.

اکنون محققان مرکز قلب تورکو در فنلاند به تازگی نشان داده‌‌اند که می‌توان از اپلیکیشنی بر روی تلفن همراه برای تحلیل نتایج آزمایشات انجام شده توسط ژیروسکوپ و شتاب سنج تلفن کمک گرفت.

این تحقیق بر روی ۱۶ بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی مرکز قلب تورکو انجام شد. در این آزمایشات، بیمار در حالت خوابیده به پشت، یک تلفن هوشمند را روی سینه خود قرار می‌داد تا ژیروسکوپ و شتاب‌سنج آن اطلاعات را ثبت کنند. این اطلاعانت سپس توسط روش‌های پردازش سیگنال مورد بررسی قرار  می‌گرفت و  ویژگی‌های متعددی مانند آنتروپی طیفی و همبستگی خودکار از آن استخراج می‌شد.

این اطلاعات در نهایت توسط یک اپلیکیشن مورد تحلیل قرار می‌گرفتند تا امکان ابتلای فرد به فیبریلاسیون دهلیزی مشخص شود.

این فرآیند که جزئیات آن در مجله کالج متخصصان قلب آمریکا منتشر شده، به دانشمندان اجازه داد تا موارد بیماری را با دقت و حساسیت بیش از ۹۵ درصد شناسایی کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان پژوهشگاه رویان در ساخت بیوراکتور زیست تقلید در مهندسی بافت قلب

از نوبت گرفتن در صف تا دریافت خدمات پزشکی با یک کلیک!/دسترسی آسان به خدمات متنوع خانگی و اداری با اپلیکیشن ایرانی «کنترات»

نخستین شتابدهنده نوآوری در حوزه سلامت الکترونیک راه اندازی شد

در دانشگاه تبریز محقق شد: پیش بینی حملات قلبی با ساخت نانوحسگر زیستی مبتنی بر نقاط کوانتومی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها