- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نوزدهمین کنگره ملی زیست‌شناسی ایران آغاز به کار کرد

نوزدهمین کنگره ملی و هفتمین کنگره بین المللی زیست شناسی ایران با حضور محققانی از کشورهای روسیه، آلمان، اسپانیا، ترکیه و پاکستان با شعار بحران آب به میزبانی دانشگاه تبریز آغاز بکار کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر حمیدرضا قاسم‌زاده، قائم مقام دانشگاه تبریز در این کنگره ضمن معرفی اجمالی این دانشگاه و ذکر رتبه های ممتاز آن به سابقه علم و دانش در این خطه اشاره کرد و گفت: حدود ۷۰۰ سال پیش دانشگاه بزرگ ربع رشیدی در تبریز تاسیس شد که در این مرکز علمی دانشجویان، محققان، مورخان و فیلسوفان مشهور آن دوران، صرف نظر از ملیت و نژاد و اعتقاد به تحصیل و پژوهش مشغول بودند و دانشگاه تبریز در امتداد این دانشگاه بین المللی بوجود آمده است.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت های بین المللی دانشگاه تبریز افزود: این دانشگاه در حال حاضر عضو اتحادیه دانشگاه های جهان (IAU) بوده و با دانشگاه های کشورهای فرانسه، روسیه، آلمان، اسپانیا، ترکیه، ژاپن، آذربایجان، پاکستان و … همکاری نزدیک دارد.
قائم مقام دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه دانشگاه تبریز از همکاری با دانشمندان برجسته جهان و برگزاری دوره های تحقیقاتی و نشست های مشترک استقبال می کند، اضافه کرد: برگزاری چنین کنفرانسی به یقین، اعتبار بین المللی این دانشگاه را ارتقاء خواهد داد و به تیم مدیریتی دانشگاه تبریز نیز کمک خواهد کرد که برای استفاده از ظرفیت های برجسته محققان، امکانات و محیط کاری مناسبی برای آنان فراهم نماید.
دکتر محسن شریفی،‌ رئیس انجمن زیست شناسی ایران نیز با تاکید بر این که تا به امروز با حمایت انجمن، ۱۹ کنفرانس در حوزه علوم زیستی برگزار شده است، گفت: این کنفرانس هر دوسال در یکی از دانشگاه های کشور برگزار می شود.
وی در ادامه با اشاره به رویکرد اصلی این انجمن افزود: فراهم ساختن امکان حضور تمام زیست شناسان در عرصه های مختلف جامعه، توسعه ارتباط با دانشگاه های کشور، افزایش نقش انجمن در تصمیم سازی ها، معرفی انجمن به دستگاه ها و سازمانها، برگزاری آیین ها و مراسم های مختلف نکوداشت پیشکسوتان زیست شناسی و … از جمله برنامه های راهبردی انجمن زیست شناسی ایران است.
وی هدف از اجرای این برنامه ها را توسعه مرزهای دانش و کسب مرجعیت علمی این رشته عنوان کرد و یادآور شد:  کشور ترکیه در تولید علوم زیستی وضعیت بهتری از ایران دارد و با این وجود ایران باید در افق ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه دست یابد.
رئیس انجمن زیست شناسی ایران در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: امروزه علوم و رشته ای در بین جوامع بشری بهتر است که مشکلی را از جامعه و نیاز بشر حل کنند و از این رو ضروری است که به سمت کاربردی شدن دانش در حوزه های مختلف توجه کنیم.
به گفته وی، در کشورها به علوم پایه توجه ویژه ای می شود، چرا که این علوم پایه و پیشرفت سایر علوم به حساب می آید و رشته زیست شناسی نیز جزو رشته های علوم پایه است و بر این اساس نیز باید به کاربردی شدن این رشته در کشور اهتمام ویژه ای داشته باشیم.
رقیه حاجی بلند، دبیر نوزدهمین کنگره ملی و هفتمین کنگره بین المللی زیست شناسی ایران نیز با بیان اینکه در سال ۹۳ هجدهمین گردهمایی زیست شناسان در دانشگاه خوارزمی و امسال نیز نوزدهمین آن در دانشگاه تبریز برگزار می شود گفت: بعداز اعلام فراخوان ۸۷۷ مقاله به دبیرخانه همایش واصل شد که در نهایت ۷۶۶ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.
وی افزود: از این تعداد مقالات پذیرش شده ۶۸۱ مقاله در طول برگزاری این کنگره ارایه خواهد شد که ۱۳۷ مقاله در قالب سخنرانی و ۵۴۴ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.
وی با اشاره به محورهای اصلی این کنگره نیز اضافه کرد: زیست شناسی گیاهی (فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک و اکولوژی گیاهی، سلولی و تکوینی گیاهی، زیست شناسی جانوری (فیزیولوژی جانوری، بیوسیستماتیک جانوری و اکولوژی جانوری، بافت و جنین شناسی، زیست شناسی سلولی و مولکولی (بیوشیمی و بیوفیزیک، ژنتیک، علوم سلولی و مولکولی، میکروبیولوژی) و زیست شناسی کاربردی (بیوتکنولوژی، نانوبیوتکنولوژی، محیط زیست و منابع طبیعی) از جمله محورهای اصلی این کنگره است.
دبیر نوزدهمین کنگره ملی و هفتمین کنگره بین المللی زیست شناسی ایران یادآور شد: شعار کنگره امسال موضوع بحران آب است، در همین راستا در حال حاضر در کشور ما زیست شناسان به طور عام و متخصصین اکولوژی و منابع طبیعی به طور خاص بیش از سایر گروه های جامعه نگران منابع آب و خاک کشور و سرنوشت و آینده منابع طبیعی ایران می باشند و در کنگره های علمی به دنبال یافتن راهی برای غلبه بر این بحران هستند.
همین گزارش حاکی است: نوزدهمین کنگره ملی و هفتمین کنگره بین المللی زیست شناسی ایران با همکاری انجمن زیست شناسی ایران از ۹ لغایت ۱۱ در دانشگاه تبریز برگزار می شود.

انتهای پیام