پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تکمیل پازل تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6611
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:03

تکمیل پازل تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت

محققان دانشگاه تورنتو موفق شدند به کمک هفتمین عنصر فراوان در جهان و دومین عنصر فراوان در پوسته زمین، یعنی سیلسیم دی‌اکسید کربن را به سوختی با انرژی مطلوب تبدیل کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سالهاست که بشر نقش گسترده‌ای در افزایش دمای کره زمین و تغییر اقلیم آب و هوایی داشته است. سهم بشر از انتقال گاز کربن دی اکسید به محیط، سالانه به رقمی در حدود ۳۰ میلیارد تن می‌رسد. حال آنکه تبدیل این گاز به سوخت علاوه بر اینکه ورود آلاینده‌ها به محیط طبیعی را کاهش می‌دهد، یک منبع سوخت پاک نیز محسوب می‌شود.

از آنجا که کربن دی اکسید به شدت در محیط پایدار است، سالهاست که دانشمندان در پی یافتن یک ماده یا کاتالیزور فعال برای تبدیل کربن دی اکسید به سوخت هستند. کاتالیزوری که ارزان و غیر سمی باشد تا به راحتی و به وفور مورد استفاده قرار گیرد.

در مقاله ای که این گروه تحقیقاتی  ۲۳ آگوست در مجله Nature Communications، منتشر کردند بلورهای نانو ساختار سیلسیمی را به عنوان یک ماده مطابق با تمامی معیارهای یاد شده معرفی کردند. قطر متوسط این هیبریدهای نانو ساختار، ۳٫۵ نانو متر است و ویژگی‌های سطحی از قبیل قدرت جذب کافی نور در گستره نور فرابنفش تا مادون قرمز را نیز دارا هستند.

سطح این مواد به طور مؤثر و انتخابی به کمک نور خورشید در تمامی گستره تابش آن، کربن دی اکسید را به کربن منوکسید تبدیل می کند و در نتیجه موجب تولید مستقیم انرژی بدون تولید گازهای مضر گلخانه ای به کمک سیلسیم و نور خورشید می شوند. در حقیقت این پنل ها به صورت طبیعی و در حضور تابش خورشید می‌توانند کربن دی‌اکسید موجود در محیط را به سوخت و انرژی تبدیل کنند.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

موفقیت استاد ایرانی دانشگاه تورنتو در ساخت دستگاه کمک تنفسی برای بیماران کرونا

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شده: راهکاری تازه برای گوگردزدایی موثر از گازوئیل

تحقیقات سیاره شناس ایرانی دانشگاه تورنتو نشان داد:دو برابر شدن میزان اصابت شهاب سنگ ها به زمین

تولید بنزین سوپر دوستدار محیط زیست توسط محققان دانشگاه کاشان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها