پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تولید کربن فعال از پوست پسته توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6589
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 07:18

تولید کربن فعال از پوست پسته توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق شدند با استفاده از پوست پسته، کربن فعال با ویژگی‌های نانوساختار تولید کنند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، کربن فعال یا کربن اکتیو به گروهی از مواد کربنی دارای تخلخل و سطح داخلی بالا اطلاق می‌شود که به دلیل مساحت سطح داخلی قابل‌توجه، ساختار متخلخل و منفذی، ظرفیت جذب بالا، قابلیت فعال‌سازی مجدد و همچنین قیمت پایین در مقایسه با جاذب‌های غیرآلی، ماده‌ی منحصربه‌فردی است. کاربرد مهم کربن فعال در جداسازی بو، رنگ، مزه‌های غیر دلخواه از آب در عملیات خانگی و صنعتی، تصفیه‌ی هوا به‌ویژه در رستوران‌ها، صنایع غذایی و شیمیایی است.
این محصول در پزشکی به‌منظور شست‌وشوی معده‌ی افراد مسموم نیز کاربرد دارد.
کربن فعال معمولاً از مواد کربنی از قبیل چوب و زغال‌سنگ تولید می‌شود. تولید کربن فعال با خواص بهینه می‌تواند عملکرد آن در فرایندهای مورد استفاده را بهبود بخشد.
دکتر حسین توانایی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و از محققان این طرح تحقیقاتی با اشاره به مقادیر بسیار زیاد ضایعات پوست پسته در ایران، در خصوص اهداف طرح حاضر گفت: «با توجه به اینکه ضایعات پوست پسته در ایران زیاد است، هدف اصلی این پژوهش، تبدیل این ماده‌ی دور ریختنی به یک محصول باارزش افزوده‌ی بالا بوده است. البته هدف دیگر این تحقیق بررسی نقش کاتالیستی پرمنگنات پتاسیم در فرایند فعال‌سازی کربن بوده است.»
وی در ادامه افزود: کربن فعال تولید شده در این پژوهش نسبت به نمونه‌های مشابه از اندازه حفرات بزرگتری برخوردار است که در محدوده مزو قرار دارد.
این محقق تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های مهم کربن فعال دارا بودن حفرات با اندازه‌ی مناسب و بهینه است. این مسئله به عوامل فیزیکی و شیمیایی در فرایند تولید کربن فعال بستگی دارد. در این پژوهش کربن فعال دارای مزو حفره با ابعاد حفرات در حدود ۸ تا ۱۵نانومتر بوده است درحالی‌که در تحقیقات قبلی، ابعاد حفرات کمتر از ۲ نانومتر گزارش شده است که با توجه به کاربرد، کربن فعال مزوحفره می تواند عملکرد مناسب‌تری را ارائه دهد.
به گفته‌ی توانایی، فرایند انجام شده جهت تولید کربن فعال دارای سه مرحله‌ی اصلی است. این مراحل عبارت‌اند از: پایدارسازی، کربونیزه کردن و فعال‌سازی. زمان و دمای انجام هر یک از مراحل می‌تواند در محصول نهایی مؤثر باشد که در این پژوهش به آن پرداخته شده و همچنین اثر ماده‌ی کاتالیستی پرمنگنات پتاسیم نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت کربن فعال تولید شده از لحاظ ساختار و ابعاد حفرات ارزیابی شده است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر حسین توانایی و دکتر فرزانه علی حسینی، اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مهندس فاطمه توکلی فروشانی،‌ دانشجوی مقطع کارشناسی  دانشگاه صنعتی اصفهان است.
نتایج این کار در مجله‌ی Microporous and Mesoporous Materials (جلد ۲۳۰، سال ۲۰۱۶، صفحات ۳۹ تا ۴۸) به چاپ رسیده است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محقق ایرانی در تولید بانداژ ضدعفونت با عصاره حنا و نانوالیاف

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

موفقیت محققان دانشگاه شریف در ساخت صفحات لمسی الکترونیکی شفاف و منعطف بر پایه نانوژنراتور

سرکار: کاهش بودجه و تشدید تحریم ها از موانع تحقق صادرات یک میلیاردی محصولات نانو است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها