پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

چهره‌های تأثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات کشور معرفی شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6576
چهارشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۵ | 08:11

چهره‌های تأثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات کشور معرفی شدند

همزمان با دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات از سه چهره تاثیرگذار این حوزه در کشور تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، مهندس عباس کشاورز، استادیار بازنشسته سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر عبدالمجید رضایی، استاد بازنشسته دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر سید ابوالقاسم محمدی، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز چهره هایی بودند که در چهارمین دوره چهره‌های تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات کشور  معرفی و تقدیر شدند.

مهندس کشاورز، متولد ۱۳۲۵ در کرج، تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته آبیاری و آبادانی در سال ۱۳۴۹ و ۱۳۵۴ در دانشکده کشاورزی کرج به پایان برده و طی بیش از چهار دهه فعالیت در حوزه زراعت و اصلاح نباتات، تالیف و تصنیف ۳۱ جلد کتاب، ارائه ۲۶ گزارش پژوهشی ملی و بین‌المللی و ۷۰ مقاله در نشریات و همایش های علمی داخلی و خارجی را در کارنامه خود دارد.

وی در حال حاضر عضو شورایعالی آب کشور است.

دکتر رضایی نیز که متولد ۱۳۲۸ در نجف آباد است، تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه جندی شاپور اهواز و دوره های کارشناسی ارشد و دکتری را در سال‌های ۵۴ و ۵۶ در رشته اصلاح نباتات (ژنتیک بیومتری) در دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا به پایان برده است. وی که از سال ۱۳۶۹ عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی است در سالهای ۷۷ و ۸۲ برنده جایزه کتاب سال کشور شده است. راهنمایی ۱۲۰ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۱۰ رساله دکتری اصلاح نباتات، تالیف و ترجمه ۹ کتاب، انتشار ۱۶۰ مقاله در مجلات و ۱۰۰ مقاله در همایش های علمی داخلی و خارجی در کنار اجرای طرح های پژوهشی متعدد و همکاری در واژه گزینی و عضویت در هیات نشریه مجلات علمی و شوراهای تحقیقاتی متعدد در کارنامه علمی استاد دیده می شود.

دکتر محمدی نیز که در سال ۱۳۴۵ در ماکو متولد شده، دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در سالهای ۶۹ و ۷۲ در رشته اصلاح نباتات در دانشگاه تبریز به پایان برده و به عنوان نفر اول امتحان اعزام به خارج به هند اعزام شده است. وی که در سال ۱۳۸۰ دوره دکتری ژنتیک (اصلاح نباتات) را در موسسه تحقیقات کشاورزی هند به پایان برده و یک فرصت مطالعاتی ۹ ماهه را نیز طی سالهای ۱۳۹۳ و ۹۴ در دانشگاه کالیفرنیا(دیویس) آمریکا سپری کرده از سال ۱۳۷۲ به هیات علمی دانشگاه تبریز ملحق شده و در حال حاضر استاد پایه ۳۰ گروه بهنژادی و بیوتکنولوژی دانشگاه تبریز و گروه بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

اجرای ۲۱ طرح تحقیقاتی، راهنمایی ۸۲ پایان نامه و رسالعه دکتری، تالیف یک و ترجمه چهار کتاب، چاپ ۱۱۱ مقاله ISI و ۴۴ مقاله در نشریات علمی داخلی و ارائه ۱۱۰ مقاله در کنفرانس های داخلی و خارجی از جمله فعالیتهای علمی استاد محمدی است.

دومین کنگره بین‌المللی و چهاردهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات، نهم تا یازدهم شهریورماه در دانشگاه گیلان در حال برگزاری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

روایت هایی تلخ از تاوانی که قره یاضی در دفاع از پژوهش و فناوری پرداخت

دکتر جوانشیر، استاد برجسته کشاورزی درگذشت

ثبت ركورد توليد گندم آبي در دانشكده كشاورزي دانشگاه رازی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها