پنج شنبه، ۱۸ آذر، ۱۳۹۵ | Thursday, 8 December , 2016

کشف سیگنال مرموز از یک ستاره دور

۰۹ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۹
کشف سیگنال مرموز از یک ستاره دور

یک تلسکوپ رادیویی در روسیه سیگنال مرموزی از ستاره‌ای در فاصله ۹۵ سال نوری از زمین دریافت کرده که نظر کارشناسان را به خود جلب کرده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این سیگنال از ستاره HD164595 در صورت فلکی هرکول دریافت شده که گفته می‌شود حداقل از یک سیاره برخوردار است. این ستاره به اندازه سیاره نپتون بوده و هر سال آن ۴۰ روز است.

این رصدها اکنون در اختیار عموم قرار گرفته است اما در واقع سال گذشته توسط تلسکوپ رادیویی راتان ۶۰۰ در روسیه انجام شده بود.

به گفته کارشناسان، هنوز نمی‌توان بطور قطعی اظهار کرد که این سیگنال چه معنی داشته و دقیقا از کجا نشات گرفته است. اما به اندازه کافی جالب بوده که محققان را به نظارت دائمی این هدف جذب کند.

گفته می شود که این سیگنال ۱۱ گیگاهرتزی توسط بخشی از طیف رادیویی این تلسکوپ رصد شده که مورد استفاده ارتش است ؛‌ از این رو نمی‌توان با قطعیت نظر داد که این علامت از سوی ماهواره های نظامی بوده یا از سوی یک ستاره دور و سایر اجسام آسمانی.

محققان معتقدند به رصدهای بیشتر و بررسی های دقیقتر برای شنااسایی منبع این سیگنال نیاز است.

۶