جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

غلبه دانشمندان بر سه بیماری عفونی مرگبار در جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6499
سه شنبه، ۹ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:33

غلبه دانشمندان بر سه بیماری عفونی مرگبار در جهان

دانشمندان موفق به کشف یک ترکیب دارویی شدند که می‌تواند انگل عامل سه بیماری مهم شامل شاگاس، لیشمانیاز و اختلالهای خواب در مناطق حاره‌ای  را به صورت یکجا نابود کند.

به گرازش دیده‌بان علم ایران بیماریهای شاگاس، لیشمانیاز و اختلالهای خواب جزو بیماری عفونی به شمار می‌روند که سالانه بیست میلیون نفر از مردم جهان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. این بیماریها توسط سه انگل به وجود می‌آیند.  بیماری شاگاس میتواند منجر به بزرگ شدن قلب و دستگاه گوارش شود در حالی که لیشمانیاز گستره ای از علائم را در برمی‌گیرد که شامل کم خونی و تب و یا آسیب رساندن کامل به دیواره بینی، دهان و گلو می‌شود. بیماری اختلال خواب زمانی که پشه تسه تسه مستقیم مغز را مورد هدف قرار میدهد میتواند منجر به اغما رفتن بیمار شود. این سه بیماری سالانه باعث مرگ ۵۰۰ هزار نفر در جهان می‌شود.
دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ترکیب دارویی را ابداع کرده‌اند که می‌تواند این سه بیماری را یکجا از بین ببرد.
در  آزمایشات انجام شده که نتایج آن در مجله نیچر چاپ شده است، دانشمندان ترکیبات دارویی  مختلفی را تست کردند تا متوجه شوند که کدام ترکیب بیشترین تاثیر را بر روی انگلها دارد.
 ترکیب مورد نظر در آزمایشات متعدد مشخص شد و بهینه‌سازی دانشمندان بر روی آن نشان داد این ترکیب ۲۰ برابر قوی‌تر هم شده است.
ترکیب دارویی بر روی موشها آزمایش شده است و بزودی  آزمایش آن بر روی انسان نیز آغاز خواهد شد تا دانشمندان امیدوار به نجات جان میلیون‌ها انسان درگیر این بیماری‌ها در جهان شوند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها