پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ارائه دستاوردهای علمی ناوبری در دانشگاه شریف

نسخه قابل پرینت
کد خبر:647
شنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۵ | 13:21

دانشگاه صنعتی شریف نخستین کنفرانس بین‌المللی ناوبری را با حضور محققان داخلی و خارجی طی روزهای ۲۰ و ۲۱ آذرماه امسال برگزار می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر حسن سالاریه، دبیر کمیته علمی این کنفرانس و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعی شریف در خصوص لزوم برگزاری این رویداد گفت: امروزه سنسورها و تجهیزات متنوعی به منظور اندازه گیری شتاب، موقعیت مرکز جرم و سرعت زاویه‌ای یک جسم وجود دارد. یکی از حوزه‌های علمی و فنی بسیار مهم در زمینه ناوبری که در کاربردهای عملی و صنعتی از جمله صنعت هوافضا، خودرو، رباتیک و غیره بسیار مورد توجه است، استفاده مناسب از این تجهیزات و خروجی سنسورهای مختلف به منظور تعیین موقعیت و جهت گیری در لحظه‌های مختلف از حرکت جسم موردنظر است.

وی افزود: هدف از مطالعه و به کارگیری ناوبری دستیابی به موقعیت و جهت گیری هر چه دقیق‌تر جسم در هر لحظه است که می‌تواند در کاربردهای مختلفی همچون برنامه‌ریزی مسیر، هدایت و کنترل آن جسم مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اینکه امکان دست‌یابی به این اطلاعات از جسم با به کارگیری سنسورهای مختلف و متنوع وجود دارد، چگونگی تلفیق نتایج این سنسورها با استفاده از الگوریتم های تلفیق در ناوبری به منظور دستیابی به اطلاعات موقعیتی و جهت گیری دقیق‌تر جسم و در زمان کوتاه‌تر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مزیت مهم تلفیق سنسوری را می توان استفاده از تمام مزایای سنسورهای مختلف و پوشش عیوب هر کدام از آنها به منظور ناوبری دانست.

سالاریه تاکید کرد: اهمیت این مبحث باعث شد تا دانشگاه صنعتی شریف به عنوان دانشگاه پیشتاز در حوزه صنعت کشور، اقدام به برگزاری نخستین کنفرانس بین المللی ناوبری کند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین کنفرانس ناوبری به عنوان یک رویداد ملی در بهمن ماه سال ۹۳ برگزار شده است و امسال این رویداد برای نخستین بار به صورت بین المللی و با حضور محققان و دانشمندان برجسته ای از کشورهای استرالیا، کانادا و چین برگزار خواهد شد.

عضو شورای سیاست‌‎گذاری این کنفرانس ارائه آخرین دستاوردهای علمی متخصصین حوزه ناوبری در قالب مقالات، سخنرانی های کلیدی و کارگاه های آموزشی، طرح موضوعات مهم و کلیدی حوزه ناوبری در سطح ملی و بین‌المللی، ایجاد ارتباط ماندگار و هم‌افزایی دانش و تجربه میان صاحبان دانش و صنعت حوزه ناوبری، جهت دهی به فعالیت‌های علمی دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان در موضوعات مهم و کلیدی حوزه ناوبری به سمت نیازها و مسائل صنعت، تمرکز اساتید و پژوهشگران بر روی مسائل گلوگاهی حوزه ناوبری مورد نیاز سازمان ها و صنایع کشور، کاربردی کردن دستاوردهای دانشی حوزه ناوبری در مسائل اولویت‌دار سازمان ها و صنایع کشور، ایجاد پایگاه دانشی در حوزه ناوبری و معرفی ظرفیت علمی و صنعتی حوزه‌های ناوبری (سخت‌افزار و سنسور، الگوریتم و تکنیک‌ها و کاربردها) را به عنوان اهداف برگزاری این کنفرانس مطرح کرد.

دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف در ادامه از سه موضوع «سنسورها (هوایی – زمینی)»، «الگوریتم‌ها و روش‌ها» و «کاربردها (فضایی – دریایی – خودرویی – نقشه برداری – پزشکی)» به عنوان مهمترین محورهای کنفرانس بین المللی ناوبری یاد کرد.

سالاریه یادآور شد: علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس بین المللی تا تاریخ ۳۰ تیرماه امسال فرصت دارند چکیده مقاله خودر را به دبیرخانه کنفرانس ارسال کنند.

دبیر کمیته علمی کنفرانس بین المللی ناوبری در پایان خاطرنشان کرد: این کنفرانس در روزهای ۲۰ و ۲۱ آذرماه امسال در منطقه آزاد کیش – پردیس بین الملل دانشگاه صنعتی شریف برگزار خواهد شد و علاقه مندان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت http://inc2016.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها