پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

فرهادی: سهم ایران در تولید علم جهان طی ۱۶ سال گذشته ۱۸ برابر شده است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6466
دوشنبه، ۸ شهریور، ۱۳۹۵ | 15:46

فرهادی: سهم ایران در تولید علم جهان طی ۱۶ سال گذشته ۱۸ برابر شده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور ۲۲۹ دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهان گفت: بر اساس نظام رتبه‎بندی بین‌المللی «لایدن» ۱۴ دانشگاه ایران در جمع یک درصد دانشگاه‎های برتر و تاثیرگذار دنیا قرار دارند؛ درحالیکه در سال ۱۳۹۲ تنها ۵ دانشگاه ایرانی در این فهرست قرار داشتند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر محمد فرهادی با اشاره به حضور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو در ۲ هزار و ۸۵۹ موسسه آموزش عالی اظهار کرد: این تعداد دانشجو نسبت به اوایل انقلاب، رشد ۲۷ درصدی داشته است و در کنار آن با بیش از ۷۲۰ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد که نسبت به سه سال قبل رشدی ۲۴ درصدی داشته‌اند، حال علم و فناوری کشور خوب است.

وی با بیان این که ایران یک درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد، اظهار کرد: بر اساس دادههای پایگاههای اطلاع‌رسانی، تا ۷ ماهه اول سال ۲۰۱۶، ایران ۱٫۸۲ درصد علم جهان را تولید کرده است؛ یعنی حدود ۲ برابر آنچه نسبت به جمعیت از ما انتظار میرود و در ۱۶ سال گذشته سهم ایران در تولید علم جهانی ۱۸ برابر شده است.

فرهادی با بیان این‌که بر اساس داده‌های پایگاه‌های ISI‌ و اسکوپوس رتبه علمی ایران در زمینه تولید مقاله علمی در منطقه و جهان اسلام، اول و در دنیا ۱۶ است، یادآور شد: تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه  ISI در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۲، رشدی ۱۰ درصدی داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به رشد چشمگیر تعداد دانشمندان برتر ایرانی در سطح جهان، اظهار کرد: در سال ۹۴ تعداد ۱۷۳ دانشمند ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان جهان قرار گرفته بودند که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۲۲۹ دانشمند افزایش یافته است؛ در حالی که در تمام سالهای قبل از آن کسی از ایران در این فهرست قرار نداشت.

فرهادی با بیان این که تقریبا در تمام نهادهای پژوهشی شاهد میانگین رشدی ۱۰ درصدی هستیم،‌ در عین حال یادآور شد: ولی با توجه به اقتصاد مقاومتی وضعیت ما در احداث، تکمیل و تجهیز «آزمایشگاههای مرکزی» بسیار رضایت بخش بوده؛ به گونه‌ای که تعداد این آزمایشگاهها از ۲۱ آزمایشگاه در سال ۹۲ به ۱۳۱ آزمایشگاه رسیده و مجموع تعداد آزمایشگاههای مرکزی و غیرمرکزی در بستر شبکه آزمایشگاههای علمی ایران از  ۲۰۰ آزمایشگاه به هزار و ۴۵۱ آزمایشگاه رسیده است.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی دولت فرهادی،‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: از این رو حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است و در سایه این حمایت‌ها، تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۱۴ شرکت در سال ۹۲ به بیش از ۹۴۶ شرکت مستقر در پارکهای علم و فناوری افزایش یافته است که بیش از ۶۷  برابر رشد داشته‌ایم.

به گفته وی، نسبت به سال ۹۲ تعداد هزار واحد فناور جدید ایجاد شده است و تعداد فناوریهای مهم خلق شده در این واحدها از  ۷۲۳ مورد در سال ۹۲ به هزار و ۵۸۷ مورد در سال ۹۴ رسیده که این امر نشان می‌دهد مساله مهم، تبدیل شدن ایدهها به ثروت در این پارکها و مراکز رشد اتفاق افتاده است.

فرهادی افزود: برای مثال، میزان صادرات دانش‌بنیان توسط پارکها و مراکز رشد در دو سال اخیر حدود ۱۲۰ میلیون دلار بوده؛ در حالی که در سال ۹۲، این مبلغ به حدود ۱۴٫۱ میلیون دلار رسید، ضمن آن که برای اولین بار در کشور ایجاد ۵ منطقه وی‍ژه علم و فناوری در ۵ استان مصوب شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

علم ایران، آن سوی حباب سازی ها

دانشگاه استنفورد منتشر کرد: معجزه رشد علمی ایران طی دو دهه با بودجه ناچیز تحقیقات؟!

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در جشنواره ابن سینا: شمار دانشمندان برتر علوم پزشکی ایران به ۸۵۶ نفر رسید

رتبه اول جذب دانشجویان خارجی متعلق به کدام دانشگاه ایران است؟

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها