جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ستاری: اقتصاد بچه‌پولداری برای شرکتهای دانش‌بنیان مصداق ندارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6459
دوشنبه، ۸ شهریور، ۱۳۹۵ | 14:12

ستاری: اقتصاد بچه‌پولداری برای شرکتهای دانش‌بنیان مصداق ندارد

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور گفت: تمامی این شرکت‌ها فعالیت خود را از زیرزمین‌ها و شرایط سخت مالی آغاز کرده‌اند و اقتصاد بچه پولداری برای آنها مصداق ندارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سورنا ستاری که امروز به عنوان نماینده دولت و به مناسبت هفته دولت به استان مرکزی سفر کرده است، در دیدار با آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی، امام جمعه اراک گفت: از زمان آغاز بکار دولت تدبیر و امید در پی ایجاد فرهنگ جدیدی در بحث کارآفرینی بوده‌ایم تا نگرش مبتنی بر کارآفرینی با تکیه صرف بر نفت فراموش شود.

وی با اشاره به تاریخ ۶ هزار ساله تجارت و کارآفرینی در حوزه علم و فناوری در ایران اظهار کرد: قطعا وابستگی به نفت بزرگترین ایرادی است که شرایط موجود در کشور را رقم زده و مانع کارآفرینی و خلاقیت در کشور شده است.

ستاری افزود: متاسفانه معنای اشتغال در کشور ما استخدام دولتی است و همین طرز فکر حس کارآفرینی را در این کشور کمرنگ کرده است. در واقع طی ۱۰۰ سال گذشته فرهنگ کارآفرینی که پیش از آن در ایران موج می‌زد، نابود شده است.

وی اظهار کرد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت به دنبال اجرایی کردن تفکرات و نگرش‌های جدید برای تحقق اهداف خود است.

ستاری با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در حوزه جوانان گفت: امروز در برخی حوزه‌ها همچون IT عالی هستیم، برای مثال در پارک فناوری پردیس سه هزار نیروی انسانی فعال است و فروش شرکت‌های دانش‌بنیان دو هزار میلیارد تومان است، این شرایط تا ۵ سال پیش وجود نداشت.

وی با بیان اینکه در حوزه بیوتکنیک اخیرا وارد عرصه صادرات دارو شده‌ایم، اظهار کرد: در بخش نانو نیز شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت هستند. در حوزه گیاهان دارویی نیز امروز هزار شرکت مشغول به کارند که تعدادشان در روزهای ابتدایی فعالیت دولت تدبیر و امید تنها ۷۰ واحد بود.

ستاری در حوزه گیاهان دارویی به وضعیت تولید زعفران در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۹۴ درصد تولید زعفران دنیا در ایران صورت می‌گیرد، افزود: این میزان معادل ۳۸۰ تن است.

وی به درآمد  ۴۵۰ میلیون دلاری ایران در حوزه صادرات زعفران اشاره کرد و گفت: گردش مالی زعفران در دنیا ۸٫۵ میلیارد دلار است و تنها ۵ درصد این گردش در اختیار ایران است.

ستاری در ادامه با بیان اینکه امروزه دانش، ارزش افزوده محسوب می‌شود، گفت: مواد اولیه امروزه جای خود را به دانش داده است.

وی با بیان اینکه تنوع اقتصادی و عدم وابستگی به نفت باعث شده است که امروز ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشته باشیم، افزود: این در حالی است که بودجه کشور ۲۷۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه باید گفتمان سازی در کشور رقم بخورد و جوانان بدانند که  باید برخیزند و در راستای کارآفرینی اقدام کنند، تصریح کرد: دولت توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد.

ستاری با تاکید بر اینکه تمامی کشور در راستای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان باید وارد عرصه شوند و زیست‌بوم در این راستا تغییر کند، افزود: تاکنون بر خام‌فروشی نفت تکیه داشتیم، اما شرایط جدید کشور فضای دیگری را رقم زده است و از نظر نیروی انسانی نیز در فضای بسیار خوبی به سر می‌بریم. در این میان فضای کسب و کار فراهم نیست و باید اصلاح شود که البته موانع بسیاری در مسیر اصلاح این فضا وجود دارد.

معاون علمی رییس جمهور در پایان به ظرفیت‌های استان مرکزی نیز اشاره و تصریح کرد: این استان دارای پیشینه قوی در حوزه علم و فناوری و دارای پتانسیل ذاتی فرهنگی و صنعتی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دهقانی خبر داد: ایجاد بازار ۵۰۰ میلیون یورویی صنعت نفت برای دانش‌بنیان‌ها

افزایش میزان برداشت نفت سنگین از مخازن با روش ابداعی محققان دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم : اقتصاد دانش‌بنیان موتور محرک توسعه اقتصادی است

بومی سازی سامانه اپتیکی پایش از راه دور آلاینده‌های صنایع نفت در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها