جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

روش نوین محققان ایرانی در خشک کردن میکروارگانیسم‌های نمک‌دوست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6429
دوشنبه، ۸ شهریور، ۱۳۹۵ | 11:12

روش نوین محققان ایرانی در خشک کردن میکروارگانیسم‌های نمک‌دوست

 
محققان بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران روش نوینی را در خشک کردن تحت خلأ انواع متنوعی از میکروارگانیسم‌های نمک‌دوست به کار بردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سید ابولحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: تهیه آمپولهای «لیوفیلیزه» به عنوان راهکار اساسی جهت حفظ و انتقال میکروارگانیسم ها از دیرباز مرسوم بوده است.

وی ادامه داد: این تکنیک برای میکروارگانیسم های نمک‌دوست که دارای کاربردهای بیوتکنولوژی متعددی هستند، توسط محققان بانک میگروارگانیسم مرکز ذخایر زیستی و ژنتیکی استفاده و بهینه شدند.

وی افزود: نتایج آزمایشات کنترل کیفی به خوبی اثربخشی این روش نوین را در نگهداری نمک دوست ها اعم از آرکی و باکتری نمایان ساخت.

شاهزاده فاضلی اظهار داشت: به طور کلی فرآیند «لیوفیلیزاسیون» جدایی از تضمین حیات میکروبها در طولانی مدت منجر به حفظ ساختارهای مفید آنها نیز می‌شود و در مورد آرکی های شدیداً نمک دوست ارزشمند صنعتی، این روش به افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در آن ها می انجامد.

نتایج این تحقیق در هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی ایران به صورت مقاله ای با عنوان  Proposal of new methods for Long-Term Preservation of Salt-Loving Microorganisms in IBRC توسط شراره حریرچی، دانشجوی دکتری تخصصی میکروبیولوژی و محقق بانک میکروارگانیسم های مرکز ارائه شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ایران موفق به اجرای یک تکنیک مهم جهانی در شناسایی میکروارگانیسم‌ها شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها