جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دستاوردهای انستیتو پاستور ایران:از تولید آنتی‌ژن واکسن ضدهاری دامی تا واکسن «ب ث ژ»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6360
یکشنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 13:25

دستاوردهای انستیتو پاستور ایران:از تولید آنتی‌ژن واکسن ضدهاری دامی تا واکسن «ب ث ژ»

مهمترین دستاوردهای انستیتو پاستور ایران در دولت یازدهم طی گزارشی به مناسبت هفته دولت تشریح شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس گزارش عملکرد انستیتو پاستور ایران، در سه سال اخیر محلول های تزریقی کلرور پتاسیم ۱۵ درصد، کلرور سدیم ۵ درصد، دکستروز ۵۰ درصد، دکستروز ۲۰ درصد، لیدوکائین ۲ درصد، سولفات منزیم ۵۰ درصد و سولفات منزیم ۲۰ درصد، فرآورده های نوترکیب، واکسن «ب ث ژ»، واکسن های ویروسی، آنتی ژن واکسن ضد هاری دامی و محصولات بخش علوم حیوانات در فهرست تولید این مرکز قرار گرفته است و همچنین در دولت یازدهم ۴۰ اختراع ثبت داخلی شده و  تعداد ۲۹ طرح فناورانه حمایتی و ۱۵ طرح فناورانه وام مصوب شده است.

همچنین به منظور  تشخیص بیماری های لپتوسپیروز، لیشمانیوز، توکسوپلاسموز، قارچ های عمقی، سل، بروسلوز، تب و راش عفونی، بورلیوز، بوتولیسم، سیاه زخم بسترسازی استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ۱۵۱۸۹ در آزمایشگاه ها برای ایجاد آزمایشگاههای مرجع و همکار با توجه به نیاز کشور صورت گرفته است.

ایجاد دو آزمایشگاه تشخیص قبل از تولد و هاری و یک آزمایشگاه آنفلوانزا، ایجاد شبکه آموزش در سایت انستیتو برای آموزش آبشاری کارکنان بهداشتی سراسر کشور، استقرار سیستم مدیریت بیوریسک در آزمایشگاهها، برگزاری چهار کارگاه مدیریت حمل و انتقال امن و ایمن نمونه با همکاری آزمایشگاه مرجع سلامت از دیگر اقدامات انستیتو پاستور ایران است.

تأسیس اولین پارک فناوری سلامت و همکاری با ۴۰ شرکت دانش بنیان برای تولید علم به ثروت،  کسب رتبه اول در جشنواره رازی برای انتشار مقاله های علمی، ایجاد شبکه آموزش کشوری برای ارائه خدمات تخصصی به مرکز مدیریت بیماریها و آزمایشگاه مرجع سلامت، راه اندازی کمیته تحقیقات دانشجویی و برگزاری ۹ کارگاه آموزشی برای ارتقاء دانشجویان نیز از جمله این اقدامات است.

ارائه خدمات استقرار سیستم مدیریت کیفیت توسط کمیته مدیریت تضمین کیفیت با استفاده از استراتژی استقرار سیستم های دهگانه شامل سیستم آزمایشگاهها و ارائه خدمات، سیستم پذیرش و جوابدهی، حفاظت از اطلاعات بیمار و سیستم بازنگری مدیریت به صورت درون سازمانی از جمله خدمات تخصصی این مرکز بوده است.

براساس این گزارش با پایه ریزی و استقرار این سیستم  تعداد آزمایشگاه های مرجع و همکار مرجع انستیتو پاستور ایران از تعداد ۲ مورد در پایان سال ۱۳۹۰ به ۱۲ مورد در پایان سال ۱۳۹۴ رسید.

همچنین تولید دانش، توسعه فناوری و نوآوری به منظور کمک به پیشگیری، شناسایی، تشخیص زودرس و کمک به درمان مراقبت و دیده بانی بیماری های عفونی و صعب العلاج در راستای نیازهای نظام سلامت. پژوهش های کاربردی در راستای تولید واکسن، دارو و فرآورده های بیولوژیک با اولویت بیماری های مسری و صعب العلاج و پایش بیماری های نوپدید و بازپدید از مهمترین ماموریت های پژوهشی انستیتو پاستور ایران در دولت یازدهم بود.

حوزه تحقیقات، فناوری و آموزش انستیتو پاستور ۲۶۶ طرح  مصوب ، ۲۹ جلد کتاب تخصیص امتیاز شده ،چاپ ۱۴۲۷ مقاله در مجلات ISIو Pubmed:  را نیز در سه سال اخیر در کارنامه خود دارد .

دریافت جایزه ملی کیفیت غذا و دارو ISO) ۹۰۰۱) در سطح اشتهارد سطح۱ ستاره سال ۹۳ (۲۰۰۸)، در یافت جایزه ملی کیفیت غذا و دارو در سطح اشتهارد ۲ ستاره  سال ۱۳۹۵ و دریافت ۱۸ مجوز  صادراتی  CPP , FSC از سال ۹۲ تا ۹۵ از جمله دستاوردهای انستیتو پاستور ایران در حوزه تولید بوده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته های جدید محققان ایرانی درباره سازوکار انتقال سموم هلیکوباکترپیلوری

تامین کیت‌های غربالگری آبله میمونی در انستیتو پاستور/توزیع کیت‌های اولیه در آزمایشگاه‌های منتخب

نامگذاری معابر یک روستا به نام ۳۳ تن از مفاخر انستیتو پاستور

ارائه راهکار علمی جدید برای ساخت واکسن هپاتیت «ب» توسط محققان دانشگاه امیرکبیر و انستیتو پاستور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها