- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

علوم انسانی می‌تواند صنعت کشور را اداره کند

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه شورای ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی اگر مدیریت‌شده حمایت شوند می‌توانند به جایگاهی برسند که قابلیت اداره کردن و حمایت از حوزه صنعت در جامعه را هم داشته باشند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علی وطنی، بر تصویب سند ستاد  در شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و گفت: تا این سند مصوب نباشد امکان دارد حرکت‌های همسو و در راستای نقشه جامع علمی کشور صورت نگیرد.
وطنی با اشاره به این‌که هنوز نتوانسته‌ایم در سطح جامعه دانش آموختگان رشته علوم انسانی اهمیت رشته و تخصصشان را  به باور تبدیل کنیم، بیان کرد: اگر می‌گوییم صنایع دستی، صنعت گردشگری، صنعت سینما و غیره هنوز آن را به صنعت تبدیل نکرده‌ایم. اگر علوم انسانی با همه ظرفیت هایش به صحنه بیاید و قابلیت‌های خود را عرضه کند به نتایج مثبت زیادی دست خواهیم یافت.
وی مدیریت پروژه‌های کلان ملی را در گرو مدیریت دانش دانست و افزود: مدیریت یک کار سخت‌افزاری نیست. مدیر خودش است و نرم‌افزار و ابزاری که از آن بهره می‌برد.
معاون توسعه فناوری، فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات ساخت داخل را اقدامی نرم و فرهنگی دانست که در راستای سیاست‌گذاری های راهبردی هدفمند است.
وی ادامه داد: باید حوزه علوم انسانی به جایگاهی ارتقا یابد که هم خود و هم سایر حوزه‌های دیگری چون صنعت را اداره کند. این پتانسیلی است که در حوزه نرم پیش‌بینی می‌شود.

محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز در این جلسه بیان کرد: این ستاد به‌صورت مستقیم با مراکز رشدی که در قم، یزد، تبریز، اصفهان و مشهد پیگیر حوزه‌های مرتبط با صنایع فرهنگی و علوم انسانی بودند همکاری‌هایی را صورت داد. یکی از مراکز رشدی که کمتر ارتباطی با آن شکل‌گرفته بود اما فعالیت‌های خوبی را صورت داده بودند، مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد است.
وی همچنین بر پیگیری  دانش‌بنیان شدن شرکت‌های حوزه صنایع فرهنگی تاکید کرد  و گفت: جلساتی با سید محمد صاحب‌کار خراسانی. سرپرست امور شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی صورت گرفته و به جمع‌بندیهایی برای شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه و به‌روز سازی لیست کالاها و خدمات مربوطه رسیدیم.

انتهای پیام