جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

طراحی سامانه شبکه روشنایی هوشمند خورشیدی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6296
یکشنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:53

طراحی سامانه شبکه روشنایی هوشمند خورشیدی در کشور

سامانه بهینه شبکه روشنایی هوشمند مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر (برق خورشیدی) در پژوهشگاه مواد و انرژی طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران آرسام هورداد ،فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته انرژی های تجدیدپذیر و مجری این طرح در این خصوص توضیح داد: ایده اولیه این پروژه با در نظر گرفتن روند توسعه استفاده از انرژی‌ های تجدیدپذیر و نیز چالش هدر رفت انرژی الکتریکی به میزان زیاد در مصارف روشنایی به ذهن متبادر شد.

وی افزود: در این میان تلفیق انرژی خورشیدی و استفاده از پنل‌ های فتوولتائیک با مفهوم مهندسی روشنایی برای طراحی سامانه روشنایی بهینه در پژوهش ‌های محققان و صاحبان صنایع از موضوعات حائز اهمیت به شمار می‌آید.

این پژوهشگر با اشاره به ضرورت تحقیقات زیربنایی به منظور اجرایی کردن سامانه‌ روشنایی، گفت: طراحی بهینه سامانه روشنایی مستلزم مطالعات بنیادین و شبیه ‌سازی دقیق پارامترها و اجزای مهم به‌ کار رفته در این سامانه است.

وی ادامه داد: در این راستا و در پژوهش انجام گرفته نکاتی در مورد طراحی سامانه ‌های روشنایی بیان شده و سپس اجزای مختلف و حیاتی یک سامانه روشنایی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته ‌اند. سپس با توجه به ویژگی‌ هرکدام از این بخش‌ ها شبیه‌سازی ‌ها و مدل ‌سازی ‌های لازم انجام گرفت تا نتایج حاصل از این مدل ‌سازی‌ ها به‌ عنوان مرجعی برای ساخت سامانه‌ های روشنایی مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر مورد استفاده قرار گیرد.

هورداد با بیان اینکه کلیه شبیه ‌سازی‌ های صورت گرفته از جمله شبیه‌ سازی پنل فتوولتائیک، مبدل ‌های افزاینده و کاهنده و سامانه روشنایی در نرم ‌افزارهای مرتبط چون سیمولینک، متلب و دایالوکس(Dialux) صورت گرفته و ماحصل آن نتایج مربوط به این بخش‌ هاست، افزود: در انتها و برای به ‌دست آوردن الگویی جهت هوشمندسازی شبکه روشنایی از الگوریتم آموزش در شبکه ‌های عصبی مصنوعی استفاده شده است.

وی گفت: نتایج پژوهش نشان می ‌دهد که سامانه فعلی روشنایی آزمایشگاه تبدیل و ذخیره پژوهشگاه مواد و انرژی از کارایی و راندمان لازم برخوردار نیست و لازم است تغییرات زیرساختی و بنیادین برای بهبود و بهینه ‌سازی کیفیت این سامانه صورت پذیرد که تلاش شده تا تعدادی از آن ‌ها در قسمت پیشنهادها ذکر شود؛ ضمن این‌ که محاسبات نرم ‌افزاری از بهبود ۲۰درصدی راندمان در صورت استفاده از لامپ‌ های LED پیشنهادی در آزمایشگاه تبدیل و ذخیره انرژی حکایت دارد.

هورداد در پایان خاطرنشان کرد: پیاده ‌سازی عملی پروژه نیز بر اساس مطالعات زیرساختی در قالب چهار لامپ LED پنجاه واتی صورت گرفته است.

گفتنی است، این طرح طی دو سال و با راهنمایی دکتر سید محمود هاشمی نژاد و مشاوره دکتر نیما نادری در پژوهشکده انرژی پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید نانو پوشش آنتی وایرال گووید ۱۹ برای استفاده در البسه پزشکی و ماسک در کشور

رئیس جدید “پژوهشگاه مواد و انرژی” منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها