جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

گام محققان کشور برای تولید داروی نوترکیب پوکی استخوان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6259
شنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 16:15

گام محققان کشور برای تولید داروی نوترکیب پوکی استخوان

پژوهشگران کشور با دستیابی به فناوری تولید و بهینه سازی پپتید دارویی درصدد تولید داروی نوترکیب برای بیماری پوکی استخوان هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران پوکی استخوان بیماری است که سبب شکننده شدن استخوان در فرد بیمار می‌شود و فورتئو بخشی از هورمون «تری پاراتید» است که در بدن توسط غده پاراتیروئید ساخته شده و سبب استخوان زایی و حفظ کلسیم سرم می‌شود. از این رو داروی نوترکیب «فورتئو» یکی از داروهایی است که تا چند سال پیش وارد بازار ایران شده و برای درمان پوکی استخوان به کار می‌رود.

هم اکنون محققان کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران پروژه «طراحی ژن، همسانه سازی و بیان پپتید نوترکیب دارویی تری پاراتید در باکتری اشریشیاکلی» برای تولید این دارو را اجرایی کرده اند.

ناهید بختیاری مجری این پروژه در خصوص این دارو توضیح داد: استخوان زایی پدیده‌ای است که بین ۳ تا ۶ ماه به طول انجامیده و حاصل کوپل شدن فرآیندهای تحلیل و باز زایی استخوان است که هم اکنون از استروژن‌ها، ویتامین D و بیسفسفونات‌ها برای جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می‌شود.

بختیاری داروی فورتئو را یک عامل آنابولیک و افزایش دهنده تراکم استخوان دانست و یادآور شد: طبق آمار ارائه شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از هر۴  زن ایرانی بالای ۵۰ سال، یک نفر به پوکی استخوان مبتلاست و نیمی از زنان بالای ۴۵ سال و ۹۰ درصد زنان بالای ۷۵سال در ایران به پوکی استخوان مبتلا هستند.

وی هزینه هر ویال این دارو را حدود ۷۳۰ هزار تومان ذکر کرد و یادآور شد: گران بودن این دارو در ایران سبب شده تا پزشکان در تجویز آن احتیاط کنند.

بختیاری انجام مقدمات طرح تولید داروی نوترکیب فورتئو برای درمان پوکی استخوان را از اهداف این پروژه دانست و افزود: اهمیت اجرای طرح در دستیابی به فناوری تولید و بهینه سازی پپتید دارویی نوترکیب «تریپاراتید» و قطع نیاز به واردات این دارو است و در صورت ادامه یافتن تا مرحله صنعتی قابل فروش به شرکت‌های داروسازی خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

صندوق حمایت از پژوهشگران تصویب کرد: حمایت از ۱۶۰ طرح علمی و فناورانه جدید

شناسایی باکتری بومی با قابلیت افزایش مقاومت گیاهان به شوری

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: افزایش اثربخشی تركيب ضدسرطان معده با ناقل های نانویی

ساخت نانو ذرات فلزی با پسماندهای کشاورزی توسط محققان کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها