چهارشنبه، ۵ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Wednesday, 24 April , 2024

مهمترین اقدامات پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت در دولت یازدهم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6182
شنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 08:40

مهمترین اقدامات پژوهشی و فناوری وزارت بهداشت در دولت یازدهم

احیای مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور، اجرای برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت از سال ۹۱ تاکنون با ۲۰ برنامه در سطوح ملی و منطقه‌ای و ورود آن به فاز اجرایی، تدوین و راه‌اندازی برنامه پزشک پژوهشگر، اجرای برنامه تحقیقاتی پسادکترا با حمایت از ۱۵ محقق و حمایت از دانشمندان و فناوران برتر علوم پزشکی بخشی از اقدامات معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در دولت یازدهم است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، بر اساس اعلام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، تقویت زیرساخت‌های تحقیقات و فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی یکی از مهمترین اقدامات این معاونت بوده بگونه ای که در سال ۹۳، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور راه اندازی شد و برنامه ملی ثبت بیماریها و پیامدهای سلامت از سال ۹۱ تاکنون با ۲۰ برنامه در سطوح ملی و منطقه ای وارد فاز اجرایی شده است.

انجام مطالعه اپیدمیولوژیک آینده‌نگر جمعیت بالغین ایران از سال ۹۲ تاکنون، تاسیس ۵ آزمایشگاه جامع تحقیقات جدید، تکمیل تجهیزات آزمایشگاه های جامع و راه اندازی مراکز و واحدهای تحقیقاتی علوم پزشکی کشور و ۱۳ واحد توسعه تحقیقاتی بالینی جدید در بیمارستانهای آموزشی تا سال ۹۴ از دیگر اقدامات این معاونت بوده است.

طبق این گزارش عملکرد، در زمینه تقویت زیرساخت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت می‌توان به برنامه افزایش تعداد آزمایشگاههای جامع تحقیقات به ۱۵ آزمایشگاه تا سال ۱۳۹۶، توسعه واحدهای تحقیقات بالینی در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاههای علوم پزشکی، توسعه کمی و کیفی شبکه های تحقیقات علوم پزشکی از سال ۱۳۹۱ اشاره کرد. 

به روز رسانی مرکز ثبت کارآزمایی‌های بالینی ایران از سال ۹۳، حمایت و توسعه زیرساخت و تجهیز ۱۰ اتاق تمیز (clean room)، توسعه و تقویت مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری و شهرک های دانش سلامت و تامین منابع اطلاعات الکترونیک، مجلات و بانکهای اطلاعاتی نیز از دیگر اقدامات این حوزه است.

همچنین در سه سال گذشته ضمن حمایت از شرکت های دانش بنیان، بانک اطلاعاتی بیش از ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت تکمیل شدند. پشتیبانی و پایش اعتبارات تخصیصی در حوزه فناوری سلامت انجام شد و ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار به  برنامه های حوزه فناوری سلامت تخصیص یافت.

طراحی، استقرار و پیاده سازی سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور یکی دیگر از اقدامات این معاونت در سه سال گذشته بوده و علاوه بر آن، بانک های اطلاعاتی مقالات، پایان نامه ها و کتب تالیف و ترجمه علوم پزشکی کشور طراحی، استقرار، توسعه و به روز رسانی محتوایی شدند.

حمایت از ۱۱ پروژه مشترک دانشگاهی با مراکز معتبر بین المللی، اطلاع رسانی فراخوانهای بین المللی، برگزاری دو نشست با ۱۶ مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت و اعلام فراخوان طرحهای فناوری سلامت به سازمان جهانی بهداشت  از دیگر اقدامات این معاونت است.

تدوین و راه اندازی برنامه پزشک پژوهشگر، برنامه تحقیقاتی پسادکترا با حمایت از ۱۵ محقق، جذب دستیار پژوهش در مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی، حمایت از دانشمندان و فناوران برتر علوم پزشکی، توسعه تحقیقات دانشجویی،  جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی از مهمترین برنامه های توسعه و حمایت از نیروی انسانی بوده است.

توانمندسازی پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاهها و مدیران حوزه پژوهش و راه اندازی سامانه توانمندسازی و فرهنگسازی توسعه فناوری با رویکرد آموزش مجازی و فراهم آوری زمینه های اعطای تسهیلات و امتیازات به نوآوران از طریق بررسی پروندههای ابداعات، اختراعات، اکتشافات و نوآوری های ارجاعی از مراجع ذیربط از دیگر برنامه های توسعه و حمایت این بخش است.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گزارش خود یادآور شده است دوره دکتری پژوهشی با تایید ۳۷ موسسه ارتقای کیفی یافتند، مجوز راه اندازی دوره دکتری پژوهشی برای ۲۱۷ مرکز تحقیقاتی صادر، یک هزار و ۲۲۳ ظرفیت مصوب جهت پذیرش دانشجو ایجاد و ۶۶۲ استاد راهنما تایید شدند و هم اکنون ۷۳۸ دانشجوی دکتری پژوهش محور مشغول به تحصیل و ۱۸۸ مرکز دارای دانشجوی دکتری پژوهشی هستند.

در زمینه حمایت از دانشگاههای برتر و دارای عملکرد برجسته، ۷ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی تهران، شهیدبهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و ایران و انستیتو پاستور ایران که در فهرست دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر جهانی قرار دارند، مورد حمایت قرار گرفتند.

یکی از مهمترین اهداف و اقدامات این معاونت، ارتقای کیفی تحقیقات و فناوری بوده که توانسته است تحقیقات نظام سلامت را توسعه و ارتقاء کمی و کیفی داده، اولویت طرحهای فناوری تعیین و تهیه، شاخصها تدوین، اعتبارات برآورد و تخصیص یافته و طرحهای فناورانه حوزه سلامت در هماهنگی و تعامل بین بخشی و فرابخشی و همچنین حداقل ۵۰ مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی برتر حمایت و هدایت شدند.

در حال جاضر بیش از ۳۵۰ مجله علمی پژوهشی علوم پزشکی در کشور منتشر می‌شود که ۲۰ مجله در پایگاه استنادی Embase، هفتاد مجله در پایگاه اسکوپوس، نود و یک مجله در pubmed، هفتاد و شش مجله در آی‌اس‌آی نمایه می‌شوند.

همچنین در جهت توسعه و هماهنگی تحقیقات و فناوری طی سه سال گذشته اقداماتی نظیر تدوین و راه اندازی برنامه تحقیقاتی پسا دکتری، راه اندازی دوره دکتری پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی و ارتقای کیفی آن، راه اندازی واحدهای توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستانهای دانشگاه های علوم پزشکی انجام شده است.

تاسیس ۴۰۲ مرکز و واحدهای تحقیقاتی علوم پزشکی کشور (مجوز اصولی و قطعی) و نیز توسعه کمی و کیفی شبکه های تحقیقات علوم پزشکی در زمینه شبکه تحقیقات بیوتکنولوژی پزشکی، گیاهان دارویی، طب سنتی، سرطان، سلامت روان، علوم اعصاب، چشم، بیماریهای عفونی و گرمسیری نیز از جمله این اقدامات است.

تحقیقات دانشجویی در قالب ۶ شبکه تحقیقاتی توسعه یافتند و در ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۲۲۰ دانشکده کمیته تحقیقات دانشجویی فعال هستند.

در سالهای ۹۴-۹۳ تعداد ۱۴۰ درخواست ابداعات و اختراعات در رشته های علوم پایه، علوم دارویی، بالینی و تجهیزات از سوی این معاونت تأیید شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها