پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

دستگاه «سنجش فرسایش بادی» دانشگاه یزد تجاری‌سازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6167
شنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۵ | 09:20

دستگاه «سنجش فرسایش بادی» دانشگاه یزد تجاری‌سازی شد

با تلاش محققان پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد، محصول فناورانه سنجش فرسایش بادی که اختراع و ثبت آن از سوی استادتمام دانشگاه یزد در سال ۹۱ به انجام رسیده بود، به مرحله تجاری‌سازی و فروش رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر کاظم کمالی، رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد، با اعلام این خبر گفت: اخیرا دستگاه سنجش فرسایش بادی که نوعی تونل باد قابل حمل است، بنا به سفارش دانشگاه شیراز با قدرت تولید باد با سرعت بیش از ۲۳ متر بر ثانیه در تونل باد ( معادل بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۱۰ متری) تولید و به آن دانشگاه ارسال شد.

وی تصریح کرد: بنا به اظهار مخترع دستگاه سنجش فرسایش بادی این دستگاه در دو وضعیت ثابت و قابل حمل در حال تولید است. این دستگاه علاوه بر کاربرد در آزمایشگاه‌های تست مالچ‌، آزمایشگاه‌های دینامیک فرسایش بادی، برای اندازه‌گیری کمی فرسایش‌پذیری خاک و تهیه نقشه پهنه بادی فرسایش‌پذیری خاک در صحرا قابلیت کاربرد دارد.

کمالی با اشاره به اینکه این دستگاه با توجه به وزن و ابعاد خود به گونه‌ای طراحی شده که به راحتی به صحرا و عرصه‌های مورد نظر، قابل انتقال است افزود: این دستگاه می‌تواند مقدار فرسایش پذیری خاک و تولید ریزگردها را با دقت بیش از ۹۵ درصد و به صورت کمی در مقابل سرعت‌های مختلف باد اندازه‌گیری کند. وی یادآور شد: تا کنون بیش از ۳۰ پایان‌نامه کارشناسی ارشد و دکترا و چندین طرح تحقیقاتی و پژوهشی در نقاط مختلف کشور با استفاده از این دستگاه انجام و نتایج و مقالات آن منتشر شده است. اخذ سفارش از ده مرکز پژوهشی و دانشگاهی کشور و به‌روزرسانی تکنولوژی به کار رفته در این محصول از دیگر مواردی است که رییس پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی در تشریح فرایند و اقدامات انجام گرفته در راستای بازاریابی و تکمیل این محصول به آن اشاره کرد.

وی ابراز امیدواری کرد: دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مطرح و مرجع در زمینه کنترل فرسایش بادی و ریز گردها بتواند علاوه بر خدمات علمی و فنی به سایر دانشگاه‌ها ومراکز علمی – پژوهشی کشور، فناوری و محصولات خود را به سایر کشورهای همجوار نیز صادر کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

دستاورد جالب محققان دانشگاه شیراز: ترمیم شکستگی بال پرندگان با استخوان سگ و گوسفند

استاد دانشگاه شیراز به‌ عنوان دانشمند جوان آکادمی علوم جهان معرفی شد

بزرگداشت نیم قرن فعالیت انجمن ریاضی ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها