سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

همکاری‌های بین‌المللی، برنامه آینده شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6106
چهارشنبه، ۳ شهریور، ۱۳۹۵ | 12:29

همکاری‌های بین‌المللی، برنامه آینده شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی گفت: با توجه به گسترش توانمندی‌های این شبکه و ارائه خدمات متنوع و مطلوب در ابعاد داخلی، گسترش‌ همکاری‌های بین‌المللی و در محورهای مختلف یکی از برنامه های جدی این شبکه آزمایشگاهی در سال جاری است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه  توسعه همکاری‌های آزمایشگاهی در سطح بین‌المللی به صورت جدی در دستور کار شبکه قرار دارد، گفت: با توجه به این‌که شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی وفناوری، در ابعاد داخلی خود به دستاوردها و توانمندی‌های مطلوبی رسیده است، به‌طوری‌که با به اشتراک‌گذاری بیش از ۵ هزار دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی،  بیش از  یک میلیون  خدمت آزمایشگاهی را در سال ۱۳۹۴ به مشتریان خود ارائه کرده است، گسترش همکاری‌های آزمایشگاهی در ابعاد بین المللی و محورهای گوناگون، یکی از برنامه های جدی این شبکه آزمایشگاهی در سال جاری است.
اسدی‌فرد با اشاره به تبادل خدمات آزمایشگاهی با کشورهای همسایه به عنوان یکی از محورهای جاری در همکاری‌های بین‌المللی آزمایشگاهی اظهار کرد: یکی از محورهای اساسی همکاری با دیگر کشورها، ایجاد امکان دسترسی و تسهیل ارائه خدمات آزمایشگاهی به کشورهای همسایه، به صورت منظم و نظام‌مندتر است. در حال حاضر نیز آزمایشگاه‌هایی از شهرهای مرزی کشورمان به کشورهای همسایه خدمات ارائه می‌دهند، اما برنامه‌هایی تدوین شده است تا این خدمات به صورت نظام مند‌تر و با بهره‌گیری از حداکثر توانمندی و ظرفیت‌های موجود شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی ارائه شود.
وی بهره‌مندی از توانمندی‌ها و خدمات آزمایشگاهی دیگر کشورها به منظور ارتقای تحقیقات و پژوهش‌های کشور را محور بعدی هکاری‌های بین‌المللی شبکه آمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی برشمرد و افزود: برخی کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت دارای تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی هستند و تلاش می‌کنیم در بستر افزایش تعامل و همکاری‌های آزمایشگاهی با این کشورها، موارد ضعف کشور در این حوزه را برطرف کنیم؛ به طور مثال در حوزه میکروسکوپ الکترونی عبوری TEM برای موارد با قدرت تفکیک بالا، در عین وجود نیاز مبرم، تعداد دستگاه‌های موجود پاسخ‌گوی نیازهای کشور نیست؛ بر همین اساس تلاش می کنیم در قالب تعامل با کشورهای توانمند در این حوزه، نیاز کشور را برطرف کنیم.
وی افزود: در حال حاضر با مراکزی در چین مذاکراتی صورت گرفته است و سال گذشته نیز تفاهم نامه‌ای با یک مرکز آزمایشگاهی در کره جنوبی به امضا رسید.
مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های گفت: همچنین برای استفاده از خدمات آزمایشگاه کشور روسیه تعاملاتی صورت گرفته است و با سرمایه گذاری در حوزه‌های مورد نیاز کشور و برای رفع کمبود تجهیزات در دستور کار این شبکه آزمایشگاهی قرار دارد.
اسدی فرد، یکی از دیگر حوزه های مهم همکاری، خدمات کالیبراسیون  با استفاده از مواد آزمایشگاهی مرجع دانست و افزود: خوشبختانه این بخش فعال شده است و با همکاری و تعامل صورت گرفته، مجموعه ای مستقل در شبکه آزمایشگاهی تامین این مواد از مراکز خارجی را با کیفیت مناسب و بر اساس استانداردها انجام می دهد.
وی افزود: علاوه بر تامین مواد مرجع، با برنامه‌های تشویقی به منظور شرکت آزمایشگاه‌های کشور در آزمون‌های مقایسه‌ای بین‌‌آزمایشگاهی در سطح بین‌المللی تلاش می‌کنیم مراکز آزمایشگاهی داخلی به سطح کیفی مناسب و همگام با استانداردهای جهانی برسند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

۲۰ مرکز دانشگاهی و پژوهشی به طرح خدمات اعتباری ملحق می‌شوند

آزمایشگاه شتابگر «آلبا» اسپانیا میزبان پژوهشگران ایرانی می‌شود

شرکت‌های دانش‌بنیان پروانه «دانش‌نماد» دریافت می‌کنند

آزمایشگاه‌های برتر شبکه آزمایشگاهی شناخته شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها