جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

خطر حذف باکتری‌های پروبیوتیک‌ بومی با استفاده روزافزون در صنایع لبنی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:6057
سه شنبه، ۲ شهریور، ۱۳۹۵ | 10:43

خطر حذف باکتری‌های پروبیوتیک‌ بومی با استفاده روزافزون در صنایع لبنی

رئیس مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران از ارایه خدمت جدیدی در جهت بهره‌برداری از میکروارگانیسم های پروبیوتیک خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی با اشاره به خدمات این مرکز در زمینه بهره برداری از میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک گفت: این خدمت به بررسی توان پروبیوتیک‌ها از جمله باکتری‌های اسیدلاکتیک می‌پردازد و از این رو این حوزه پتانسیل مناسبی را برای معرفی سویه‌های ارزشمند پروبیوتیکی جهت استفاده در صنایع  غذایی و دارویی  ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: افزودن پروبیوتیک‌ها به لبنیات صنعتی این امکان را فراهم می‌کند که محصولات لبنی با ویژگی‌های مطلوب به بازار عرضه شوند.

فاضلی ایجاد حق انتخابی برای مصرف کنندگان را از دیگر مزایای آن دانست و ادامه داد: از این طریق مصرف کنندگان حق انتخاب جدیدی برای استفاده از محصولات سالم در پیش روی خواهند داشت.

به گفته وی، سلامتی محصولات حاوی پروبیوتیک‌ها سلامتی دستگاه گوارش را تضمین و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

وی با تاکید بر این که امروزه به دلیل استفاده روزافزون از مواد لبنی صنعتی امکان کاهش و یا حذف باکتری‌های پروبیوتیک بومی وجود دارد، یادآور شد: با توجه به اهمیت پروبیوتیک‌ها در حفظ و ارتقاء سلامت انسان، جداسازی و شناسایی آنها در محصولات لبنی سنتی و به کارگیری آنها به عنوان استارتر در تولید انبوه فرآورده‌های لبنی صنعتی ضروری به نظر می‌رسد.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران اضافه کرد: به دلیل استفاده از استارترهای وارداتی در صنایع لبنی از اهمیت استارترهای بومی کاسته شده و امکان استفاده از آنها بسیار محدود شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

هفتمین کارگاه بین‌المللی آسیا – اقیانوسیه پروبیوتیک‌ها برگزار شد

در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی انجام شد: جداسازی باکتری های موثر در مهار بیماری های مشترک انسان و طیور از دستگاه گوارش طیور

تولید شیر پروبیوتیک توسط پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها