شنبه، ۸ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 27 April , 2024

شناسایی ۱۵۰ استاد فوتونیک در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5975
یکشنبه، ۳۱ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:43

شناسایی ۱۵۰ استاد فوتونیک در کشور

دبیر ستاد لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی، با اعلام شناسایی ۱۵۰ استاد نخبه فوتونیک، نخبگان این حوزه را سرمایه ای دانست که در رشد کشور تاثیر به سزایی دارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، محمدصادق ذبیحی درباره پژوهشگاه‌های  حوزه فوتونیک و ساختارهای میکرونی  در کشور نیز گفت: تعدادی از دانشگاه‌های مهم کشور در تهران مانند شهید بهشتی، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه شریف و غیره پژوهشکده‌هایی دارند و در شهرهای مختلف مثل تبریز، اصفهان، مشهد، کرمان، حتی در اهواز با تأسیس پژوهشکده‌ها چندین سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: طرح‌های خوبی در حال اجراست و با فعالیتی که در ستاد داریم در نظر است از بعضی از این طرح‌ها که  بیشتر با اهداف و مأموریت‌های ستاد منطبق است حمایت کنیم. کما اینکه تا کنون هم نتایج خیلی خوبی را ارائه کرده‌اند و اگر حمایت شوند می توانند نتایج بهتری ارائه دهند.

ذبیحی ادامه داد: با مراکز رشدی که در کنار دانشگاه ها ایجادشده، زمینه‌هایی برای صنعتی و تجاری‌شدن فناوری‌ها فراهم‌شده است. کاری که در پژوهشگاه انجام می‌شود اگر مورد حمایت قرار گیرد می‌تواند نتایج و بهره‌های خیلی خوبی را برای کشور داشته باشد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی درباره حوزه فعالیت این پژوهشگاه ها توضیح داد: در زمینه فوتونیک و مخابرات از دانشگاه خواجه نصیر طوسی گزارش‌هایی دریافت کرده ایم. در زمینه بخش انرژی‌های تجدید پذیر که آن‌هم بخشی از فوتونیک است علاوه بر دانشگاه‌های تهران، دانشگاه چمران اهواز در این زمینه فعال هستند و یک طرح پژوهشی با کمک برق منطقه‌ای خوزستان شروع شده است و دانشگاه مشهد در این زمینه فعال بود. از دانشگاه‌های غیردولتی نیز دانشگاه آزاد علوم تحقیقات در این زمینه فعالیت‌هایی را دارد.

وی با اشاره به جایگاه نخبگان کشور در حوزه فوتونیک بیان کرد: رشته فوتونیک یک علم بین‌رشته‌ای است. پس دانشجویان نیاز دارند پایه رشته تحصیلی خود را در چند رشته قوی کنند تا بتوانند در زمینه فوتونیک ادامه تحصیل دهند. فارغ‌التحصیلان خوبی هم تا کنون پرورش یافته اند. در اغلب مراکز پژوهشی مشاهده می شود که همین دانش آموختگان مشغول به کار شده اند و حضور موثری نیز دارند.

در حوزه فوتونیک کشور در حالی حاضر ۱۵۰ استاد را شناسایی کرده ایم که نخبگان این حوزه محسوب می شوند. حضور این افراد انگیزه‌های خوبی برای توسعه اپتیک و فوتونیک کشور محسوب می شود. با این روند رو به رشد حوزه فوتونیک آینده خوبی در انتظار کشور ما خواهد بود.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها