پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

وبگاه دانشگاه تهران، رتبه نخست کشور و ۴۱۱ جهان را کسب کرد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5847
شنبه، ۳۰ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:57

وبگاه دانشگاه تهران، رتبه نخست کشور و ۴۱۱ جهان را کسب کرد

بر اساس ویرایش جدید نظام رتبه‌بندی وبومتریکس ۲۰۱۶، وبگاه دانشگاه تهران رتبۀ نخست را در بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و رتبه ۴۱۱ جهانی را کسب کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران وبگاه دانشگاه تهران در ویرایش جولای ۲۰۱۶ وبومتریکس، رتبۀ نخست ملی، ششم خاورمیانه، و ۴۱۱ جهانی را کسب کرد. در ویرایش قبلی این نظام نیز، که در ژانویۀ ۲۰۱۶ منتشر شد، دانشگاه تهران توانسته بود در جایگاه هفتم خاورمیانه و ۴۵۱ جهان قرار بگیرد. همچنین، دانشگاه تهران در رتبه‌بندی آسیا نیز توانسته است رتبۀ ۶۵ را به‌دست آورد.

دانشگاه های هاروارد، ام.آی.تی.، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، و میشیگان پنج دانشگاه از ایالات متحده هستند که وبگاه آنها در رتبه‌های یک تا پنج نظام رتبه‌بندی بین‌المللی وبومتریکس قرار گرفته است. همچنین، پنج دانشگاه از رژیم اشغال‌گر قدس، دو دانشگاه از ایران، دو دانشگاه از ترکیه، و یک دانشگاه از عربستان سعودی در فهرست ده دانشگاه برتر خاورمیانه به چشم می‌خورد. پس از دانشگاه تهران، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران (۴۲۱ جهانی)، صنعتی اصفهان (۶۴۰ جهانی)، صنعتی شریف (۶۷۳ جهانی)، و علوم پزشکی شیراز (۶۸۱ جهانی)، در رتبه‌های دوم تا پنجم ملی قرار دارند.

این رتبه‌بندی در سال دو ویرایش منتشر می­‌کند، یک ویرایش در ژانویه و یک ویرایش در جولای. اطلاعات مربوط به ویرایش ژانویه این رتبه­‌بندی در ماه ژانویۀ هر سال گردآوری، و فهرست رتبه‌­بندی دانشگاه­ها و مؤسسه‌ها در اواخر فوریه منتشر می­‌شود. اطلاعات ویرایش جولای نیز در ماه جولای هر سال و فهرست رتبه‌بندی در اواخر آگوست منتشر می­شود.

رتبه‌بندی وبومتریکس متشکل از یک پایگاه داده، شامل ۱۵۰۰۰ دانشگاه و بیش از ۵۰۰۰ مرکز تحقیقاتی است. این رتبه‌بندی اولین بار در سال ۲۰۰۴ منتشر و بر اساس شاخصی مرکب از چندین مؤلفه تهیه شد. حجم اطلاعات موجود بر روی وب، قابلیت دسترسی، و نسبت اطلاعات منتشر شده در وب به میزان لینک‌های برگشتی خارجی آن، از جملۀ این مؤلفه‌ها است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انجام نخستین پژوهش در حوزه «باستان‌شناسی جنایی» در ایران/باستان‌شناسی در خدمت پلیس جنایی

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها