پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

ایجاد شورای عالی سلول‌های بنیادی در ۱۵ استان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5844
شنبه، ۳۰ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:03

ایجاد شورای عالی سلول‌های بنیادی در ۱۵ استان کشور

دبیر ستاد فناوری‌های سلول‌های بنیادی از راه‌اندازی شورای عالی سلول‌های بنیادی و طب بازساختی در ۱۵ استان کشور خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیر علی حمیدیه، روز شنبه در مراسم افتتاح اولین مدرسه تابستانی دانشجویی سلول‌های بنیادی و طب باز ساختی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌تواند در سه حوزه آموزش و پرورش و توسعه منابع انسانی و تجاری‌سازی محصولات سلولی و ارائه خدمات سلولی که مورد توجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، پیشرو باشد.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه یکی از برنامه‌های آموزشی آینده کشور بحث طب بازساختی و سلول‌های بنیادی است، افزود: اگر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بتواند وزارت بهداشت و درمان را مجاب کند که در دوره‌های پزشکی و دندانپزشکی برای دانشجویان واحدهایی مربوط به سلول‌های بنیادی را ارائه کند، قطعا در این زمینه به پیشرفت خوبی می‌رسیم.

وی ادامه داد:‌ در طب بازساختی طی ده سال گذشته اقدامات بسیاری شده است؛ اما ایراد وارده، مسأله انحصار در این موضوع بوده است، به صورتی که این علم تنها محدود به چند مرکز شده بود.

حمیدیه افزود: از این رو ستاد سلول‌های بنیادی سال گذشته این انحصار را شکست و تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را به این حوزه وارد کرد که در این راستا در ۱۵ استان کشور شورای عالی سلول‌های بنیادی و طب بازساختی راه‌اندازی شد.

وی با بیان این که در شهر تهران سه دانشگاه علوم پزشکی داریم؛ اما با این وجود دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌تواند همانند لیدر قسمت شمال شهر تهران نقش ایفا کند، گفت: با توجه به اینکه نیروهای بسیار خوبی در این دانشگاه حضور دارند، این دانشگاه می‌تواند حلقه ارتباط محققان و دانشجویان دانشگاه‌های دیگر در این شبکه باشد.

وی به رتبه ایران در حوزه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و افزود : برای پیشرفت در سلول‌های بنیادی و طب بازساختی نباید به رتبه کمتر از اول تا سوم اکتفا کنیم.

حمیدیه با بیان این که تعداد کارآزمایی‌های بالینی در ایران خوب است، اما کافی نیست؛ اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می‌تواند حدود چهار استان را برای ارائه طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ طب بازساختی با خود همراه کند؛ چرا که برای دستیابی به توسعه نباید فقط به شهر تهران متمرکز شویم، بلکه باید به صورت همه جانبه همه استان‌ها را در نظر بگیریم.

دبیر ستاد سلول‌های بنیادی با اشاره به این که تعداد اعضای هیات علمی فعال در دانشگاه‌ها رو به افزایش است، گفت: در حوزه دندانپزشکی به خوبی جلو رفتیم؛ اما به فکر ثبت پتنت نبوده‌ایم؛ به گونه‌ای که تعداد پتنت‌ها با مقالات ارائه شده هماهنگ نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه مطالبات پزشکی طی سال‌های آینده بسیار گسترده می‌شود، گفت: اگر تا آن زمان نتوانیم خدمات به‌روز پزشکی را به مردم ارائه دهیم، قطعا نیازمندان به این حوزه کشور را ترک می‌کنند که این موضوع می‌تواند برای حوزه پزشکی مشکل‌ ساز شود.

به گفته وی با توجه به امکانات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روند بهبود بیماری‌هایی همچون نازایی، ناشنوایی و نابینایی می‌تواند طی سال‌های آینده به پیشرفت‌های زیادی برسد.

حمیدیه به بسته تحول آموزشی اشاره و اظهار کرد: اگر در این بسته بتوانیم رشته‌ای را کنار پزشکی قرار دهیم که دانشجویان بتوانند در خصوص پزشکی بازساختی نیز آموزش‌هایی را ببینند، قطعا در آینده در حوزه علوم پزشکی کشور به موفقیت‌های زیادی دست می‌یابیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها