پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

کشف نقش مهم یک ژن در تکوین سلول‌های عصبی توسط محققان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5803
دوشنبه، ۲۶ مهر، ۱۳۹۵ | 11:55

کشف نقش مهم یک ژن در تکوین سلول‌های عصبی توسط محققان ایرانی

محققان پژوهشگاه رویان در راستای همکاری علمی خود در پروژه جهانی پروتئوم انسانی موفق به شناسایی نقش مهم یکی از ژن‌های وابسته به کروموزوم Y در تکوین سلول های عصبی مردان شدند که اختلال در آن تکوین عصبی را در این جنس دچار مشکل می کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، در پروژه جهانی پروتئوم انسانی که کشورهای مختلف در کنار هم به بررسی بیان پروتئین های کروموزم های انسانی می پردازند، پژوهشگاه رویان مسوول رمز گشایی از پروتئین هایی است که توسط کروموزم Y بیان می شوند.

تصور بر آن است که کروموزوم هایی که در تعیین جنسیت نقش دارند طی تکوین، حین تشکیل سایر اندام ها نیز دخالت هایی می کنند.

کروموزوم Y اگرچه کروموزم کوچکی است اما شناخت فعالیت آن در مراحل مختلف تکوین توانسته است به سوالات متعددی پاسخ دهد.
به دنبال یافتن نقش کروموزم Y در تکوین دستگاه عصبی مردان، حقیقت وکیلیان، مهدی میرزایی، دکتر حسینی سالکده، دکتر بهاروند و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه سیدنی استرالیا، نشان دادند در حین تکوین دستگاه عصبی مردان بخشی از کروموزم Y و ۱۵ ناحیه وابسته به آن در کروموزم X فعال می شوند و با تولید پروتئین هایی در شکل گیری این اندام دخالت می کنند.

در این پژوهش که بر روی سلول های سرطانی جنینی صورت گرفت سلول ها در سه مرحله تمایزی با روش های مختلفی مانند بررسی کمی میزان بیان ژن (qRT-PCR)، بررسی پروتئین های بیان شده (shotgun proteomics) و رنگ آمیزی های اختصاصی پروتئین ها (immunofluorescence) مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی proteome Research به چاپ رسیده است نشان داد، طی تمایز سلول های عصبی میزان بیان ۱۲ ژن وابسته به کروموزم Y مانند RBMY1, ELF1AY, DDX3Y, HSFY1 به شکل معنی داری افزایش می یابد. همچنین در این پژوهش نشان داده شد اگر ژن DDX3Y به وسیله RNAهای کوچک مداخله کننده مهار شود مرگ برنامه ریزی شده سلولی در سلول های عصبی در حال تمایز مذکر القا شده تمایز مختل می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها