- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

صعود ۲۸ پله‌ای ایران در رتبه‌‌بندی «نوآوری» جهان

در تازه‌ترین رتبه‌بندی جهانی نوآوری، جمهوری اسلامی ایران با ۲۸ پله صعود از رتبه ۱۰۶ در سال ۲۰۱۵ به رتبه ۷۸ صعود کرد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، رتبه منطقه ای ایران در آسیای شرقی و مرکزی هم که در رتبه بندی ۲۰۱۵، چهارم بود به سوم افزایش یافته است. ایران در بین کشورهای آسیای شرقی و مرکزی پس از هند و قزاقستان با رتبه های جهانی ۶۶ و ۷۵ در جایگاه سوم است. در ارزیابی  Global Innovation Index کشورهایی از جمله امارات و عمان در گروه کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا قرار گرفته اند که در ان منطقه پس از رژیم اشغالگر قدس با رتبه جهانی ۲۱، قبرس با رتبه جهانی ۳۱ و امارات متحده با رتبه جهانی ۴۱ حائز رتبه های برتر شده اند.

در این ارزیابی بین‌المللی کشور سوئیس به عنوان نوآورترین کشور جهان شناخته شده و سوئد، بریتانیا، آمریکا، فنلاند، سنگاپور، ایرلند، دانمارک و هلند به ترتیب رده‌های دوم تا نهم را به خود اختصاص داده‌اند.

در رده دهم کشور آلمان قرار دارد که رتبه خود را به نسبت سال گذشته دو پله بهبود داده و برای نخستین بار جزو ده کشور نخست قرار گرفته است.

این پژوهش با نام Global Innovation Index از ۹ سال پیش، به طور سالانه با همکاری دانشگاه کورنل، مدرسه اقتصادی INSEAD و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) که یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل است، تهیه می‌شود.

در این پژوهش ۱۲۸ کشور جهان بر اساس ظرفیت‌های اقتصادی و نتایج نوآوری‌های خود سنجیده می‌شوند.

 انتهای پیام