جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

شناسایی و ثبت چهار گونه پرنده در تالاب «گندمان» چهارمحال و بختیاری

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5721
چهارشنبه، ۲۷ مرداد، ۱۳۹۵ | 08:35

شناسایی و ثبت چهار گونه پرنده در تالاب «گندمان» چهارمحال و بختیاری

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی پس از سه سال مطالعه، بررسی و بازدیدهای مکرر میدانی، چهار گونه پرنده در تالاب گندمان استان چهار محال و بختیاری را شناسایی، مستندسازی و به فهرست پرندگان آن منطقه اضافه کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیر فرح نسب با بیان اینکه «سلیم طلایی»، «آبچلیک خالدار پاسبز»، «سسک ابرو سفید» و «آبچلیک شکیل» پرندگانی هستند که توسط وی در تالاب گندمان مشاهده شده‌اند، گفت: آبچلیک دودی یا آبچلیک خالدار پا سبز پرنده‌ای است که در مناطق باتلاقی آب شیرین، حاشیه‌های گلی و گاهی نیز در باتلاق‌های شور به سر می‌برد. در ایران به صورت مهاجر عبوری نسبتا فراوان و به تعداد اندک زمستان‌ها در جنوب غربی دیده می‌شود.

وی افزود: آبچلیک دودی با نام علمی “Tringa glareola ” دارای ۲۰ سانتی‌متر طول، پاهای زرد مایل به سبز، زیر تنه خالدار، رو تنه با خال‌ های سیاه صلیب مانند و منقاری سیاه است که از بی مهرگان کوچک تغذیه می‌کند. این پرنده در فصل بهار (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۵) در تالاب گندمان مشاهده، رکورد و مستندسازی شد.

فرح نسب اضافه کرد: سسک ابرو سفید با نام علمی “Acrocephalus melanopogon” در مناطق نیزاری با باتلاق‌های بوته‌دار که دارای آبهای کم عمق هستند، به سر برده و لابلای نیزار یا داخل بوته‌های کوتاه آشیانه می‌سازد. در ایران، نیمه‌مهاجر و فراوان است.

وی با بیان اینکه سسک ابرو سفید، ۱۳ سانتی متر طول دارد، ادامه داد: این پرنده خط ابرویی سفید مشخصی دارد که به پس سر می‌رسد، چانه و گلو سفید، پهلوهایی زرد- قهوه‌ای و سینه، زیرتنه و پوش پرهای زیر دم سفید نخودی و رو تنه و دم، قهوه‌ای بلوطی است. انتهای دم کاملا گرد و بر رو تنه‌اش رگه ‌های طولی سیاهی دیده می‌شود. این پرنده عمدتا از شکار حشرات و گاهی از حلزون‌ها تغذیه می‌کند.

این محقق واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه سلیم طلایی با نام علمی  “Pluvialis apricaria” و در سواحل دریاها، خورها، مصب‌ها، اراضی شخم زده و کشتزارها به سر می‌برد، در ایران، در نواحی ساحلی دریای خزر و خلیج فارس دیده می‌شود.

وی افزود: سلیم طلایی ۲۸ سانتی متر طول دارد و کنار آبزی است و پرنده‌ای نسبتا بزرگ با منقار و پاهای نسبتا کوچک و سیاهی است که با سطح پشتی سفید، زرد-قهوه‌ای و زیر تنه‌ای سفید خاکستری دیده می‌شود. منقار سیاه، پاها خاکستری تیره، سر و رو تنه زرد طلایی با لکه‌های سیاه فراوانی دیده می‌شود. این پرنده از حشرات، سخت پوستان ریز و بعضا گیاهان ریز آبزی و دانه‌های گیاهان، تغذیه می‌کند.

فرح نسب با بیان اینکه آبچلیک شکیل با نام علمی “Philomachus pugnax” چهارمین گونه از پرندگانی است که در اردیبهشت و خردادماه ۱۳۹۵ مشاهده، شناسایی و مستندسازی شده است، تصریح کرد: این پرنده در مناطق آبی داخل خشکی، سواحل دریاچه‌ها و گاهی نیز در خورها به سر می‌برد. در ایران، به صورت مهاجر عبوری، به تعداد فراوان دیده شده و تعداد اندکی نیز در جنوب غربی، زمستان گذرانی می‌کنند.

وی ادامه داد: پرنده نر آبچلیک شکیل، ۲۸ سانتی متر و پرنده ماده ۲۲ سانتی‌متر طول دارند. پرنده‌ نر، تابستان‌ها با پرهای گردن، گلو و گوش پرها که از ترکیب رنگ‌های گوناگون سفید، سیاه، بلوطی و رگه‌های سیاه تشکیل شده است، حالت شنل مانندی پیدا کرده و به آسانی قابل تشخیص است.

به گفته فرح نسب، پرنده‌ ماده به صورت کاملا محسوسی از پرنده‌ نر کوچکتر است و منقارش همانند پرنده‌های جوان زرد مایل به سبز تیره و گاهی به رنگ قهوه‌ای یا قرمز تیره با طرح فلس مانند پر و بال دیده می‌شود.

وی یادآور شد: علاوه بر اضافه شدن این چهار گونه به چک لیست‌های رسمی سرشماری پرندگان اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهار محال و بختیاری، مشاهده این گونه‌ها در کمیته ثبت پرندگان ایران نیز به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

حشره‌ای که پرنده شکار می‌کند!

ثبت «مونیای هندی» در فهرست ملی پرندگان ایران

پرنده ای که دو ماه بدون استراحت پرواز می کند!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها