پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

کاوشگر «شیاپارلی» دو ماه دیگر به مریخ می‌رسد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5672
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:44

کاوشگر «شیاپارلی» دو ماه دیگر به مریخ می‌رسد

کاوشگر شیاپارلی (Schiaparelli)، بخشی از محموله‌ای‌‌ است که در راه سیاره سرخ قرار دارد و در واقع آزمونی برای سیستم فرود سازمان فضایی اروپا محسوب می‌شود. این کاوشگر به همراه یک ماهواره بررسی گازها به مدار مریخ می‌رود و از آنجا روی سطح این سیاره فرود می‌آید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سازمان فضایی اروپا اعلام کرده است که در صورت موفقیت تمامی مراحل پرواز و فرود، کاوشگر این سازمان می‌تواند روی سطح مریخ فرود آید.

به نوشته «انگجت»، ۱۳ سال پس از تلاش نافرجام بریتانیا برای فرود آوردن یک کاوشگر بر سطح مریخ و چند دهه پس از نخستین فرود موفق بر سطح سیاره سرخ که توسط کاوشگر شوروی انجام شد، اکنون اروپا با محموله‌ای که از ماه مارس (فروردین) در راه مریخ است، می‌خواهد به این جمع بپیوندند.

در صورتی‌که تمامی برنامه‌ها با موفقیت انجام شود، شیاپارلی ۱۹  اکتبر ۲۰۱۶/ ۲۸ مهرماه ۹۵  خاک این سیاره را لمس خواهد کرد.

این کاوشگر در ناحیه‌ای از مریخ فرود می‌آید که مریخ‌نورد «آپورچونیتی» ناسا در سال ۲۰۰۴ آن را جست‌وجو کرده است. برخلاف پروژه موفق مریخ‌نورد «کیوریسیتی» ناسا که چهار سال است روی مریخ این‌ طرف و آن‌ طرف می‌رود و همه جور اطلاعاتی را برای زمین فرستاده است، کاوشگر «شیاپارلی» اروپا یک پروژه بدون حرکت و بسیار کوتاه‌مدت است.

این کاوشگر با اتکا به باتری‌های ضعیف خود، تنها قرار است زمانی بین یک تا هشت سول (هر سول یا روز مریخی ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه و کمی از روز زمینی بلندتر است) فعالیت کند. در طول این مدت، کاوشگر به بررسی میدان مغناطیسی مریخ می‌پردازد که منشاء توفان‌های شن و آب‌وهوای این سیاره محسوب می‌شود.

این کاوشگر حتی ارتباط مستقیمی با زمین ندارد و اطلاعات خود را به ماهواره مدارگرد «ردیاب گازها» می‌فرستد تا به زمین مخابره شود. سازمان فضایی اروپا قصد دارد این ماهواره را تا سال ۲۰۲۲ در مدار مریخ نگه دارد و با استفاده از آن به جست‌وجوی گازهای ارگانیکی مانند متان بپردازد. این سازمان برنامه‌ای برای فرود روی مریخ تا سال ۲۰۱۸ در میان کارهای خود دارد.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها