جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کاهش مشکلات حرکتی بیماران ضایعه نخاعی با دستاورد محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5649
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 10:27

کاهش مشکلات حرکتی بیماران ضایعه نخاعی با دستاورد محققان کشور

محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت نمونه بومی ارتز پیشبرنده پیشرفته به منظور کاهش مشکلات حرکتی بیماران ضایعه نخاعی شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمود بهرامی زاده مجری پروژه ‘طراحی و ساخت ارتز پیشبرنده پیشرفته و بررسی تاثیر آموزش راه رفتن با آن بر فعالیت الکتریکی عضلات و پارامترهای راه رفتن بیماران پاراپلژیک’ گفت: این پروژه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شده است.

وی توضیح داد: ضایعات نخاعی که به دنبال حوادثی همچون تصادف ایجاد می شوند، تاثیرات زیادی را روی زندگی افراد می گذارند چراکه این افراد توانایی تحرک خود را از دست می دهند و به افرادی گوشه گیر و منزوی تبدیل می شوند؛ طبق آمارها بیشتر این افراد جوان هستند و این مساله سبب آسیب به نیروی جوان و کار در کشورها می شود.
بهرامی زاده گفت: بنابراین همواره محققان به دنبال راهی هستند تا این افراد تا حد امکان بتوانند بایستند یا راه بروند در این صورت اختلالات ثانویه ای همچون مشکلات گوارشی، دفع، زخم بستر و مشکلات روانی که نشستن طولانی مدت ایجاد می کند نیز برطرف می شوند.
وی با بیان اینکه با ارتز طراحی شده الگوی حرکت افراد به حالت عادی نزدیک تر می شود، افزود: در این پروژه ارتزی طراحی شده که این افراد با پوشیدن آن قادر به نشستن و راه رفتن می شوند اما نوآوری موجود در این طرح این است که فرد وقتی راه می‎رود حرکت پای یک طرف حرکت سمت مقابل را نیز ترسیم می کند یعنی الگوی راه رفتن و نحوه حرکت را به حالت طبیعی نزدیک تر می کند، به این ترتیب مصرف انرژی و خستگی این افراد کمتر می شود و مدت زمان بیشتری را می توانند راه بروند.
بهرامی زاده با بیان اینکه استفاده از ارتز تاریخچه ای طولانی دارد و استفاده از آن برای نخستین بار برای درمان شکستگی ها بوده است، ادامه داد: به مجموع وسایلی که برای اصلاح وضعیت اندام یا عضو، کمک به عملکرد عضو مانند کمربندها برای بهبود عملکرد عضلات یا جایگزین عملکرد از دست رفته می‎شود، ارتز می گویند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: با وجود اینکه محققان در دنیا روی عارضه قطع نخاع تحقیقات گسترده ای را انجام می دهند اما هنوز راهی برای درمان آن پیدا نکردند؛ بنابراین این افراد باید با استفاده از وسایل، ارتزها و فناوری های روز حرکت کنند اما در هر صورت این افراد قادر نیستند همانند افراد سالم حرکت داشته باشند و باید مراحل بازتوانبخشی را طی کنند و الگوهای راه رفتن را مجدد آموزش ببینند.
بهرامی زاده با اشاره به اینکه این پروژه در سطح وسیع و چند مرحله ای انجام شده است، ابراز کرد: ارتز مدنظر ساخته شده است اما همچنان این تحقیقات ادامه دارد و در حال حاضر آزمایش روی سیستم های جدیدتری در دست انجام است.
وی اظهار کرد: در طراحی این ارتز بر اساس نیاز کشور تغییراتی انجام و در نهایت نمونه بومی ساخته شد؛ در واردات نمونه خارجی صرف نظر از هزینه های بالا مشکلاتی وجود داشت این نمونه ها معمولا با سیستم و نژاد مردم کشور ما متفاوت است اما نمونه بومی برای نژاد ایرانی ساخته شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها