- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

شیوع بیماری‌های نادر ژنتیکی در ایران به خاطر ازدواج‌های فامیلی

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی ازدواج‌های فامیلی در ایران را عامل بیماری‌های کمیاب ژنتیکی دانست و گفت: اصولا در کشورهای خاورمیانه بیماری‌های ژنتیکی بسیار شایع است که در نتیجه آن شاهد بیماری‌های صعب‌العلاج هستیم که در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران امیر علی حمیدیه با اشاره به این که فناوری اصلاح ژن افق جدیدی در رمان بیماری‌های ژنتیکی است گفت: در روش‌ اصلاح ژن، از تزریق سلول‌های مهندسی شده در خارج از بدن برای اصلاح سلول‌های بیمار استفاده می شود.

به گفته وی، در فناوری اصلاح ژن ( GENE EDITING ی) پزشکان تلاش می‌کنند با ایجاد تغییراتی در ساختار ژنتیکی انسان، بدن را به انجام کاری تازه که تا پیش از این قادر به انجام آن نبوده وادارند.

حمیدیه گفت: یكی از مشكلات بیماری‌هایی با منشأ ژنتیك این است كه برای درمان آنها، باید سلول‌های اندام‌هایی كه نشانه‌های بیماری در آنها ظاهر شده است را تغییر داده و آنها را اصلاح كنیم.

وی در ادامه دسترسی به همه سلول‌ها که نشانه های بیماری در آن ظاهر است را مستلزم ایجاد مقدمات لازم برای این كار دانست و گفت:  از آنجا كه در بیماری‌هایی با منشأ ژنتیكی، عامل مولد بیماری یك كد ژنتیكی تغییر یافته است كه نقص ناشی از آن تقریبا در همه سلول‌ها یافت می‌شود، درمان این گروه از بیماران با مشكلات و محدودیت‌های بسیاری همراه است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی گفت: فناوری GENE EDITING شاخه‌ای از علم سلول های بنیادی است که در این روش وارد سلول می‌شویم و با شناسایی نقص ژنتیکی سلول  با انجام دست کاریهایی بر روی آن سلول را به نوعی باز ساخت و ایرادات را تصیح میکنیم.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته در ستاد توسعه سلول‌های بنیادی در زمینه درمان بیماری‌های ژنتیک در کشور اظهار کرد: از سال گذشته ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی کارگروه ژنتیک و  سلول‌های بنیادی را تشکیل داده است که بیش از ۵۰ نفر از دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم  و همچنین مراکز جهاد دانشگاهی در آن عضویت دارند.

انتهای پیام