جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

پایگاه داده نوار مغزی کمّی ایرانیان ایجاد می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5597
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 09:10

پایگاه داده نوار مغزی کمّی ایرانیان ایجاد می‌شود

محققان کشورمان با طراحی نرم‌افزاری برای تحلیل سیگنال‌های مغزی، پایلوت «پایگاه داده نوار مغزی کمّی برای افراد ایرانی» را در تبریز پیاده‌سازی کردند و درصدد هستند تا در صورت کسب نتایج مطلوب این پایگاه را برای کل کشور ایجاد کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمد علی نظری، مجری پروژه با اشاره به تهیه پایگاه داده الکتروآنسفالوگرافی کمّی برای افراد ایرانی، گفت:  الکتروآنسفالوگرافی یا نوار مغزی اطلاعات کیفی را به پزشک می‌دهد تا بر اساس آن به تشخیص بپردازد، اما امروزه در حوزه علوم اعصاب شناختی با استفاده از الگوریتم‌هایی، نوار مغزی را تحلیل کمّی می‌کنند تا به شاخص‌هایی دستیابی داشته باشند.

نظری با بیان این که این پروژه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال انجام است، ادامه داد: در این پروژه در نظر داریم تا با ثبت امواج مغزی افراد سالم به عنوان گروه هنجار، شاخص‌های الکتروآنسفالوگرافی کمّی محاسبه شود و بر اساس این داده‌ها پایگاه داده نوار مغزی کمّی برای افراد ایرانی را ایجاد کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز به اهمیت این پایگاه اشاره کرد و یادآور شد: با این روش می‌توان نوار مغزی افزادی را که اطلاعات آنها ثبت شده، با داده‌های این پایگاه مقایسه کرد و بر اساس آن روش درمانی مناسب برای آنها به کار برده شود. به عبارت دیگر داده‌های این پایگاه الگویی می‌دهد تا مدل سیگنال‌های فرد سالم مشخص شود.

وی با اشاره به نمونه‌های خارجی با بیان اینکه نرم افزار آمریکایی برای این منظور با قیمت ۱۲ میلیون تومان عرضه شده است، اظهار کرد: در این پروژه درصدد هستیم نرم‌افزار مشابهی را با تمرکز بر افراد ایرانی طراحی کنیم که در حال حاضر این نرم‌افزار تهیه و الگوریتم‌های آن نوشته شده است و در حال گردآوری داده‌ها هستیم.

نظری با تاکید بر این‌که این نرم‌افزار علاوه بر تحلیل نوار مغزی و کمک به تشخیص اختلالات نورولوژیک و روان‌شناختی، قادر به تحلیل سیگنال‌های مغزی است، افزود: فاز نخست این پروژه در تبریز در حال انجام است و پس از آن برای کل کشور پیاده‌سازی می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: در دنیا ۶ پایگاه داده نوار مغزی کمّی وجود دارد که از این تعداد ۴ پایگاه داده فعال است، با پروژه ما تعداد این پایگاه داده به ۷ مرکز می‌رسد، ضمن اینکه این نخستین مورد ساخت آن در آسیا است.

بر اساس این گزارش، این پروژه با همکاری محققان ایرانی از دانشگاه تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه صنعتی سهند تبریز در حال انجام است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها