سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

درمان تالاسمی یک پسربچه ایرانی با پیوند خون بندناف خواهر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:5593
سه شنبه، ۲۶ مرداد، ۱۳۹۵ | 09:46

درمان تالاسمی یک پسربچه ایرانی با پیوند خون بندناف خواهر

محققان با پیوند موفقیت آمیز سلول های بنیادی خون بندناف یک دختر بچه به برادر شش ساله اش، بیماری تالاسمی این پسر بچه را درمان کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سلول های بنیادی خون بندناف فاطمه که اسفند ماه ۹۳ در جیرفت کرمان متولد شده بود توسط والدین اش برای استفاده احتمالی در آینده در بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی شده بود.
این اقدام پدر و مادر درحالی انجام شد که آنها دارای پسر شش ساله ای بودند که از بیماری تالاسمی رنج می برد و مشغول درمان او بودند.
پزشکان پس از انجام درمان های معمول در بیماری تالاسمی، در نهایت تنها راه درمان احمدرضا، پسر بزرگ این خانواده که مبتلا به تالاسمی بود را پیوند سلول های بنیادی خون ساز تشخیص دادند و از آنجا که خون بندناف فاطمه در بانک خون بندناف رویان ذخیره شده بود در فروردین ماه سال ۹۵ پیوند توسط دکتر امیرعلی حمیدیه در بیمارستان شریعتی تهران انجام شد.
اینک پس از گذشت چند ماه از انجام پیوند، ارزیابی نتیجه پیوند بسیار رضایت‌بخش بوده و شاخص‌های خونی بیمار نیز کاملا نرمال شده است.
احمدرضا اخیرا در بازدید از بانک خون بندناف رویان، از بخش های مختلف آزمایشگاه ها دیدن کرده و با فرآیند ذخیره سازی خون بندناف آشنا شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روشی جدید برای درمان موثرتر آرتروز با تزریق سلول های بنیادی

مطالعه محققان ایرانی نشان داد: نقش احتمالی ژنهای کروموزوم Y در تکوین سلولهای پیش ساز عصبی

ژن درمانی موفق یک کودک مبتلا به سرطان خون در کشور

در پژوهشگاه رویان انجام شد: استخراج سلولهای بنیادی زایای مؤنث براساس قابلیت چسبندگی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها